Islamism is a scam

لقراءة المقال مترجم إلى العربية انتقل إلى الأسفل

This video is the first in a series I am doing on the major problems I see with conventional Islamism.  This clip serves as both an introduction to the topic and also as my overall conclusion about the ideology and approach of Islamists from across the spectrum.  The text of the video is as follows:

This is more of my conclusion after looking at the multitude of problems with conventional Islamism, rather than being just one of the problems

What is Islamism?  Well, it is summarized by the popular Islamist slogan “Islam is the solution”; and this is extrapolated to mean that Islam, and more specifically, Islamic Law, provides the complete recipe for the establishment and maintenance of a state without any of the social, political and economic problems that tend to otherwise plague human society.  And yes, this is a total scam.

It is a con in the most classic sense.  This proposal plays on people’s emotions, their idealism, their love for their faith, their reverence for the Prophet ﷺ and his Companions; it plays on their hopelessness, their suffering, their oppression, their frustration; and of course, it plays on their ignorance – their ignorance both of real world politics and of the religion itself.

All of these factors are so potent that, once you tap into them, you do not have to actually articulate or explain anything.  No one can explain what “Islam is the solution” means, beyond repeating yet more empty slogans, like “we need Khilafah” and so on.  But no one can explain what any of these slogans mean either; but they don’t have to, because as soon as you slap the word “Islamic” on something, Muslims will support it without question.

In the next several videos, I will elaborate on the various problems I see with Islamism, but essentially, I see it as a hollow and abstract  ideology being promoted by people who want power and position while they are not qualified for position, and would have no idea what to do with power if they had it.  They use “Islam” to divert scrutiny from their lack of ideas, and to camouflage their ambition to launch careers in which they have no competence.

Again, in the next several videos I will enumerate the reasons why I believe this to be so, and I hope that it will help expose the reality that conventional Islamism is indeed a giant scam that has done more harm than good; and I hope we can begin to look for a more reasonable, more practical, and more religiously appropriate role for Islam in public affairs.

الإسلاموية خدعة زائفة

هذا الفيديو هو الأول في سلسلة سأقوم بعملها بها حول المشاكل الرئيسية التي أراها مع الإسلاموية التقليدية (أو الإسلام السياسي المعروض أمامنا اليوم). هذا المقطع بمثابة مقدمة للموضوع وهو أيضا استنتاجي العام حول إيديولوجية ونهج الإسلاميين من جميع أنحاء الطيف. نص الفيديو كما يلي:
هو استنتاجي الخاص بعد النظر في العديد من المشاكل المتعلقة بالإسلاموية التقليدية، ﻻ مشكلة واحدة ولكن عدة مشاكل.

ما هي الإسلاموية؟ حسناً، هي التي يلخصها الشعار الإسلامي المعروف: “الإسلام هو الحل”، وهذا استقراء يعني أن الإسلام، وعلى وجه التحديد، الشريعة الإسلامية توفر وصفة كاملة لإقامة الدولة والحفاظ عليها دون أي من المشاكل الاجتماعية والسياسية والاقتصادية التي تميل إلى إعاقة المجتمع البشري. ونعم، هذه خدعة زائفة.

هي خدعة بالمعنى التقليدي، فهذا الاقتراح يدغدغ مشاعر الناس ومثاليتهم وحبهم لإيمانهم وتوقيرهم للنبي ﷺ وصحابته، كما أنها تلعب على يأسهم ومعاناتهم واضطهادهم وإحباطاتهم… وبالطبع تلعب على جهلهم – جهلهم بكل من السياسة على أرض الواقع والدين نفسه.

كل هذه العوامل تعتبر قوية للغاية لدرجة أنه بمجرد الدخول فيها لن تحتاج إلى توضيح أو شرح أي شيء. ﻻ يمكن لأحد أن يفسر معنى “الإسلام هو الحل”، إﻻ إذا قام بتكرار شعارات فارغة أكثر منه، مثل “نحتاج إلى الخلافة” … إلخ. ولكن لا أحد يستطيع أن يفسر ما تعنيه أي من هذه الشعارات، وهم يرون أنهم ليسوا مضطرين إلى ذلك لأنك بمجرد أن تضع كلمة “إسلامية” على أي شيء فإن المسلمون سيؤيدونها دون أدنى شك.

في مقاطع الفيديو التالية سأشرح المشكلات المختلفة التي أراها مع الإسلاموية، فأنا أرى أنها أيدلوجية فارغة ومجردة يتم الترويج لها من قبل أشخاص يريدون السلطة بينما هم ليسوا مؤهلين لأي مناصب، وليست لديهم فكرة عما يجب القيام به مع السلطة إذا كانت لديهم. فهم يستخدمون “الإسلام” لتحويل الانتباه عن افتقارهم إلى الأفكار، وتمويه طموحهم في الشروع في وظائف هم غير كفء لها.

مرة أخرى، في مقاطع الفيديو التالية سأذكر الأسباب التي تجعلني أؤمن بذلك، وآمل أن يساعد ذلك على كشف حقيقة أن الإسلاموية التقليدية هي في الواقع خدعة كبيرة ألحقت أضراراً أكثر من النفع، وآمل أن نتمكن من البدء في البحث عن دور أكثر معقولية وأكثر عملية ودينية للإسلام في الشؤون العامة.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s