اللا عـودة في سوريــا                         Irreversibles in Syria

ماذا كان سيصبح السيناريو الأسوأ في سوريا إذا اكتفت مجموعات المعارضة بإيقاف الاحتجاجات في الشوارع بعد عمليات القمع الأولى؟ حسنا، من الواضح، أن السيناريو الأسوأ كان ببساطة هو أن تبقى الأمور على ما هي عليه، ولكن ستكون هناك إمكانية لإجراء إصلاحات تدريجية على المدى الطويل.

وماذا كان سيصبح السيناريو الأسوأ إذا استمرت الاحتجاجات؟ من الممكن أنه كان سيكون هناك قمع وحشي على نحو متزايد، واعتقالات جماعية، وفرض قيود أكبر، وهلم جرا.

علينا بعد ذلك مقارنة أي من هذه السيناريوهات بما ظل لدينا لأكثر من خمس سنوات الأن، أي ما هو كائن الآن، وما يمكن أن نتوقعه في سوريا نتيجة الحرب للأجيال القادمة. وإذا كان لدينا أي ذرة عقل، أو قلب يعقل، وإذا كان الفهم الإسلامي راسخا في قلوبنا وعقولنا، فعلينا حينها أن نعترف بأن كلا التصورين البديلين كانا أفضل بشكل مطلق.

إذا كنت غير قادر أو غير راغب في الاعتراف بذلك، إذن فأنا آسف جدا، ولكنك تعاني متاعب نفسية حادة واضطرابا خطيرا في التفكير، وليس مجرد جهل بالدين، كلا، بل أنت مصاب بمرض خطير.

كانت حملة النظام ضد المحتجين همجية وإجرامية بلا شك. وهو نظام استبدادي وحشي، تماما مثل العديد من الأنظمة الأخرى في العالم العربي.

ولكن، بشكل عام، إذا لم تكن من نشطاء المعارضة السياسية، فقد كنت آمنا في شؤون حياتك وممارسة شعائرك الدينية، وتوفير حاجات عائلتك وتعليم أولادك؛ وكان هذا هو الحال مع الغالبية العظمى من الناس. هل يجب أن يعاقب بشار عن الفظائع ضد المتظاهرين؟ بالتاكيد ولكن هذا على فرض أن لديك القدرة على فعل ذلك دون معاقبة السكان.

أما إذا لم تكن لديك هذه القدرة (وهو الحال) فلا تفعل شيئا، هذه حقيقة واقعك، أن تتحمل بصبر، وتعمل بأي طريقة ممكنة لتحقيق العدالة محاولا -في نفس الوقت- عدم جعل الوضع أسوأ.

سيكون هذا النهج متعقلا وإسلاميا كذلك. فريضة الجهاد، على حبنا لها، لا تتطلب منا الدعم اﻷعمى لأي وكل أشكال النضال العنيف ضد الأنظمة القمعية. فهي لا تتطلب منا أن نوقف التفكير العقلاني.

فكون المعارضة المسلحة لها ما يبررها من دوافع، فهذا لا يعني أنها دائما على الصواب



What was the worst case scenario in Syria if the opposition groups just decided to stop street protests after the initial crackdowns? Well, obviously, the worst case scenario was simply that things would remain as they were; and there would have been potential for incremental reforms over the long term

What was the worst case scenario if they had continued protests? There would have been increasingly brutal crackdowns, mass arrests, greater restrictions, and so on.

Compare either of these scenarios to what we have had over the last 5 years, what we have now, and what we can expect to have in Syria as a result of the war for generations to come. If you have a mind, and if you have a heart, and if Islamic understanding is present in your heart and mind, you must recognize that both alternative scenarios were infinitely better.

If you are unable or unwilling to admit that, then I am very sorry, but you have severe psychological problems and a serious thinking disorder, not merely ignorance about the religion, no, you are dangerously ill.

The regime’s crackdown against protesters was vicious and criminal, there is no question about that; it is a brutal authoritarian regime, just like many other regimes in the Arab world. But, generally speaking, if you were not active in political opposition, you were safe to live your life, practice your religion, provide for your family and educate your children; and that was the case with the vast majority of the people.

Should Bashar have been punished for the atrocities against protesters? Of course; assuming you had the capability to do that without punishing the entire population. If you did not have that capability (and you didn’t) then you do nothing, because that is just the reality of your situation. You bear patiently, and work in whatever way you can for justice while trying to avoid making the situation worse. That would be the sane approach, and that would be the Islamic approach.

The religious obligation of Jihad, and our love for it, does not require us to blindly support any and all violent struggles against oppressive regimes. It does not require us to suspend rational thought; and just because armed opposition may be justified, it is not always right.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s