مؤامرة ضد الفهم                             Conspiracy against understanding

image

في بداية اعتناقي للإسلام اكتشفت سريعًا أن العديد ممن هم المفترض فيهم أن يعلموننا الدين يعتمدون نهج يميل بالفعل لفرض القيود على حدود وآفاق معرفتنا، وقد تعرضت لنوعان على الأقل من هذه الميول وهي:

النوع الأول: يتناولن موضوعات بسيطة جدا وواضحة جدا ويمكن لأي طفل أن يفهمها، كما لو كانت معقدة للغاية، وهنا أشير على وجه التحديد لموضوع التوحيد، ليس في إمكاني أن اقول لكم كم الكتب لقد قرأتها عن هذا الموضوع، وكم المحاضرات التي حضرتها، وكيف أنها كلها تكرر نفس المعلومات مرات ومرات ومرات، كما لو كان كل تكرار فيهم يقدم بصيرة مذهلة وجديدة.

أعزاءي العلماء والدعاة… لقد فهمنا!   الله واحد.  نعرف هذا!   هذا شيء واضح، وتقريبا أي تشعب يخرج عن هذه الحقيقة سيكون واضح أيضا.

خلصت دراسة حديثة أجرتها جامعة أكسفورد، امتدت على مدة 3 سنوات وتشمل 20 بلدا، إلى أن الأطفال يعتقدون بشكل طبيعي ويفهمون أن الله موجود، وأنه إله واحد، وأنه الخالق والقاضي في كل شيء، وبعبارة أخرى … هذا المفهوم ليس منغلقًا أو معقدًا على الأفهام.  هل هو مهم للغاية؟ نعم طبعا…  ولكن هل هو معقد على الفهم؟؟ لا.

والنوع الثاني: أما هؤلاء فيبالغون في التأكيد على أهمية قضايا بسيطة، خاصة القضايا الخلافية التي يوجد فيها أكثر من رأي، والتي يسمح فيها بالاختلاف في الرأي، مثل: اللحية، وطول اللحية، وطول السراويل، والموالد، وإذا كان النقاب هو المقصود بالحجاب أم لا، وحكم الموسيقى، واحتساب الشهر العربي برؤية القمر بالعين، الخ، الخ … ثم يعتبرون أن اتفاقك مع رأي ومخالفتك لرأي أخر بشأن هذه المسائل هو الذي يحدد كل شيء أو ينهي كل شيء فيم يتعلق بالدين.

بصراحة هذا مؤامرة ضد المعرفة، وضد الفهم … والأهم من ذلك أنها مؤامرة ضد الوحدة وضد الفعَّالية.

When I first came to Islam, I quickly discovered that many of those who are supposed to be teaching us our Deen adopt an approach which tends to actually enforce limits on our knowledge.  There are at least two tendencies I came across in this regard:

First, they will treat very simple, straightforward subjects that any child can understand, as if they are profoundly complex. I am referring specifically to the subject of Tawhid. I can’t tell you how many books I have read on this subject, how many lectures I have attended, and how endlessly each of these repeated the same information again and again, as if each repetition was a brand new startling insight.

Dear scholars and Da’ees; we get it.  Allah is One.  We know. This is something obvious, and almost all the ramification of this reality are also obvious.

A recent study by Oxford University, spanning 3 years and 20 countries, concluded that children naturally believe and understand that God exists, that He is One, and is the Creator and Judge of everything.  In other words…it is not a complicated concept to grasp.  Profoundly important? Yes.  Profoundly complex? No.

The other thing they do is to over-emphasize the importance of minor issues; particularly, issues about which there are differences of opinion…issues about which differences of opinion are allowed. Beard, beard length, trouser length, the Mawlid, whether hijab means niqab or not, the ruling on music, calculation of the months versus seeing the moon with our eyes, etc, etc…and they imply that your conformity with one opinion on these matters is the be-all, end-all of the religion.

Frankly, this is a conspiracy against knowledge, against understanding…and, importantly, it is a conspiracy against unity and a conspiracy against activism.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s