الاحتياطات للأخوات                         Precautions for sisters

image

ملاحظة هامة خاصة بالوعي الظرفي للأخوات:كما ذكرت في السابق، الحجاب أو النقاب كلاهما يحدان من رؤيتك المحيطة للمكان بشكل عام، فعندما تكوني بالخارج حاولي دائما أن تنظرين حولك، أستديري برأسك لتنظري حولك واحذري ممن يسيرون خلفك أو بجوارك. احملي حقيبتك وضعي حزامها بشكل عرضي متقاطع مع جسمك بدلا من أن تجعليها معلقة على كتفك، وإذا كنت تحملين طفلا أو تدفعين عربة أطفال وتسيرين مع أطفالك الصغار فيؤسفني أن أقول أن هذا سيجعلك في موقف ضعف شديد لأن يداك لن تكونا خاليتان وسيحد هذا الوضع من حركتك كثيرا، فلن تتمكني من مطاردة أي شخص ولن تتمكني من الجري ممن يهاجمك، متى كان هذا الأمر ممكنا، وإذا كان ولابد أن تخرجين مع أطفالك، فمن الأفضل أن يكون معك زوجك أو أخيك أو إحدى صديقاتك.

حاولي أن تلاحظي أي شخص في الشارع يبدوا عليه أنه يسير إلى غير هدى وبشكل متعرج، أو أي شخص قد موضع نفسه في مكان ثابت يسمح له بمراقبة المشاه، فإذا وجدت شخص ما يسير بجوارك، أو يقوم بمحاكاة سرعتك في المشي، قفي فجأة وراقبي تصرفه… هل توقف فجأة هو الأخر؟ هل تردد بعض الشيء عندما توقفت ثم تابع السير؟ إذا كانت الإجابة نعم، فهل وجدت أنه يسير مسافة قصيرة ثم يقف مثلا لكي يراقب واجهة محل أو يعبث في تليفونه أو يربط حذائه… الخ، قد لا يكون أي شيء على الإطلاق أو قد يكون مهاجم محتمل، أو قد يكون شخص يتتبعك بهدف أن يتعرف على مكان سكنك أو نظامك اليومي ومساراتك المعتادة لكي يقوم باستهدافك في مرة قادمة.

أدعو الله أن يحفظكن جميعا.

 

Special note on Situational Awareness for Sisters.

As I have mentioned previously, the hijab and the niqaab can often restrict your peripheral vision, so, when you are outside always try to look around you.

Turn your head. Be aware of people walking up behind you or walking next to you.

Carry your handbag with the strap across your body, not hanging on your shoulder.

If you are carrying your baby, pushing a baby carriage, or have small children with you, I am sorry to say, this makes you extremely vulnerable. Your hands are not free, your mobility is hindered, and you can neither chase anyone nor run away from an attacker. Whenever possible, if you must go out with your children, be accompanied by your husband or brother, or by another sister.

Try to notice anyone on the street who seems to either by aimlessly meandering about, or who has positioned himself at a fixed location from which he can monitor the crowd.

If someone is walking next to you, mirroring your pace, stop suddenly, and see what they will do. Do they stop also? Do they hesitate for a moment when you stop, and then continue walking? If so, do they only walk a short distance and then stop, for instance, to look in a shop window, attend to their phone, tie their shoe, etc…

Pay attention. It may be nothing, it may also be either a potential attacker, or possibly someone following you with the intention of knowing your residence or your routine or your normal routes, in order to target you at another time.

May Allah protect you all

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s