هل الأسلحة الإسرائيلية تذهب للثوار؟         Israeli weapons going to rebels?

image

أولا وقبل كل شيء، هذا الموقع موالي جدًا للنظام، وهو تحت إشراف رجل يدعى ليث أبو فاضل في لبنان، وهذا الرجل لديه العديد من الاتصالات، حتى أن لديه  أفراد من أسرته في جهاز المخابرات والأمن السوري، فمن ناحية هذا سيجعل بعض معلوماته موثقة و من ناحية أخرى، سيكون هناك أيضا تضليل.

من الممكن أن يكون هذا التقرير هو محاولة لتشويه سمعة الثوار، ومع ذلك، من الممكن أن يكون هذا الكلام صحيحا، فالإسرائيليين يقدمون الدعم للثوار منذ سنوات بشكل أو آخر، بما في ذلك إقامة المستشفيات الميدانية وأخذ الثوار الجرحى إلى إسرائيل لتلقي العلاج.

هناك عدة أسباب لذلك، أولا علاج الثوار الجرحى يعطي الإسرائيليين إمكانية الوصول إلى المعلومات حول جماعات الثوار، ويحتمل أنهم يوفرون لهم مجندين لاختراق تلك الجماعات.  ثانيا، إدامة الصراع في مصلحة الإسرائيليين، وهم أنفسهم قالوا هذا بمنتهى الصراحة: طالما أن سوريا تنزف، وطالما أنه لا يفوز أيا من الجانبين، فهذا يعتبر مفيد بالنسبة لهم.

ليس من المستبعد إذا أن يتم توفير أسلحة، إما بإيعاز ذاتي منهم، أو تحت إشراف الولايات المتحدة، فمعروف أنهم من أكبر صناع الأسلحة ومورديها، كما أن الولايات المتحدة في كثير من الأحيان استخدمت إسرائيل باعتبارها وسيلة لتسليح الجماعات الثائرة والحكومات المارقة بصورة غير مباشرة في أفريقيا وأمريكا اللاتينية، لهذا فهي ليست مفاجأة حقيقية أن يرسلوا أسلحة إلى المقاتلين في سوريا.

دمائنا مربحة بالنسبة لهم من الناحية السياسية، فلماذا لا تكون مربحة لهم من الناحية المالية أيضًا؟

First of all, this is a very pro-regime website.  It is run by a man named Leith Abu Fadel in Lebanon. He has many connections, even family members in the Syrian Intelligence and Security apparatus.  On one hand this makes some of his information credible; on the other hand, there is also disinformation.

It is possible that this report is an attempt to undermine the reputation of the rebels.  However, it can well be true. The Israelis have been providing support for rebels for years in one way or another; including setting up field hospitals and taking wounded rebels into Israel for treatment.

There are a few reasons for this.  Treating wounded rebels gives the Israelis access to information about rebel groups, and potentially provides them with recruits for infiltration of those groups.  But also, perpetuating the conflict is in the Israelis’ interests, and they have been explicit about that. As long as Syria is bleeding, and no side actually wins, it is useful for them.

It is not implausible that they would be providing weapons, either of their own initiative, or under the auspices of the US.They are a major arms manufacturer and  supplier, and the US has frequently utilized Israel as a way to indirectly arm rebel groups and rogue governments in Africa and Latin America, so there would be no real surprise about them shipping weapons to fighters in Syria.

Our blood is profitable for them politically, why not financially as well?

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s