!ضربة الكاراتيه     Karate chop!

image

جاءني سؤال عن أساليب تعزيز وتقوية قبضة اليدين بحيث يتمكن الشخص من كسر قالب طوب من الخرسانة أو ألواح من الخشب كما يحدث في لعبة الكاراتيه.

الإجابة ببساطة هي أنه لا يمكنك ولا يجب عليك أن تفعل هذا!  قم بتقوية معصميك وذراعيك، فهذه أوافق عليها، ولكن لا تتصور أبدا أنه في إمكانك بطريقة أو بأخرى أن تقوم بتحصين أكثر من عشرين عظمة في يدك ضد الكسر وأنت تتمرن فقط… لن يمكنك أن تفعل هذا!  المفتاح في أن تلكم بدون أن تتسبب في إصابة قبضتك يكمن في الأسلوب، وليس في تحويل عظامك إلى نوع من أنواع الحديد!!

الخدعة في الفنون القتالية المتعلقة بكسر الطوب وغيرها له علاقة بقوانين الفيزياء بقدر ما له علاقة بآليات الضرب وقوة المهاجم، كما أن له علاقة بالكثافة الفعلية للمواد التي يتم كسرها، وأنا لا أقول أنها وهمية، ولكنها خادعة في كثير من النواحي، والأهم من ذلك أنه لا يوجد لها تطبيق عملي في أرض المعركة، كما أن الضربات المستخدمة لكسر قوالب الطوب الخرسانة تعادل حوالي 300 كجم من القوة، وهذا أقل بـ 150 كيلوغرامًا من قوة اللكمة المتوسطة في رياضة الملاكمة.

بالمناسبة، أنا لم أكن أعرف هذا الأمر من قبل، وكنت ألكم جدران من الطوب متصورًا أن هذا سيعزز من قوة قبضتي…  غباء طبعًا!

فقط تمرن على تعزيز قبضتك، ومعصميك وذراعيك، وفي المعركة حاول أن ترمي ضربات براحة اليد المفتوحة بدلا من أن ترميها بقضبة يد مقفولة، فهي بنفس القوة تقريبًا لكن مع فرصة أقل بكثير للإصابة.

Someone asked me about techniques for strengthening the hands to enable you to break concrete bricks and planks of wood, as is done in Karate.

Well, simple answer; you can’t, and you shouldn’t.  Strengthen your wrists and forearms, ok; but don’t imagine that you can somehow immunize the over  two dozen bones in your hand from fracture by doing exercises…you can’t. The key to punching without injuring your fist is in technique, not in developing iron bones.

The trick in martial arts of breaking bricks and whatnot has to do with physics as much as it has to do with the mechanics of the strike and the power of the striker. It also has to do with the actual density of the material being struck. I am not saying it is fake, but it is deceptive in some ways; and more importantly, it has no practical application in a fight. The strikes used to break those concrete bricks are around 300 kilograms of force, which is about 150 kilos less than the average straight punch in boxing.

By the way, I didn’t used to know this.  I used to punch brick walls, thinking it would toughen up my fists.  Stupid.

Just work on strengthening your grip, your wrists, and forearms; and, if you are in a fight, try to use open-palm strikes instead of your fists; just as powerful, with much less chance of injury.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s