الخلل في اندماج سلطة الشركات                 The flaw of corporate power consolidation

image

سواء كنا نتحدث عن مصر، أو المغرب، أو تونس، أو الولايات المتحدة أو أوروبا… فما يجب أن يحدث أساسًا هو أن يتم توجيه جهود النضال من أجل التحرر ضد سلطة الشركات مباشرة، وأي نهج آخر يستهدف أي مؤسسات أخرى سيكون غير المجدي، لأن أي مؤسسة أخرى تعتبر تابعة، فالانكباب السيكوباتي والمرضي على السلطة الذي تنتهجه الشركات وأصحابها، والاندماج الكلي لسيطرتهم على الحكومات، قام بتبسيط مهمتنا النضالية بشكل كبير.

الشيء الرئيسي الذي كان يحمي الأعمال التجارية من الاستهداف هو واجهة الحكومات التي تتحامى ورائها، أما اليوم فهذه الواجهة تتبخر بسبب نَهَم فاحشوا الثراء وجشعهم الذي سيدمرهم ذاتيًا، فهم يصرون على ممارسة الهيمنة المطلقة مع طاقة غير عادية على الحروب مع الغير، فهم يعلنون صراحة أن خدمة مصالحهم هي الوظيفة الأساسية للحكومات، وأن سلطتهم الخاص ما هي في الواقع، إلا ممارسة السيطرة الساحقة، ويطلقون عليها مسمى “السوق”، ولكن ما يقصدونه هو “نحن”!

“لابد أن تقوموا بموازنة ميزانيتكم!”

لا، ليس علينا أن نفعل!

“يجب أن تقوموا بسداد ديونكم!”

في الواقع لا يجب هذا!

“عليكم أن تفتحوا أسواقكم للمستثمرين الأجانب!”

وهذه أيضا نجيب عليها بـ”لا”

“عليكم أن تقلصوا من الإنفاق العام!”

وهذه أيضا خطأ!

حقيقة لا أعرف من أين تأتون بكل هذه الثقة أنكم ستملون علينا أي شيء على الإطلاق، في حين أن كل عنصر من عناصر صناعة الربحية لديكم يعتمد على تعاوننا!! فالأمر لم يعد مجرد مسألة “أنت لن تبيع أي سلعة إذا رفضنا شرائها”… فنحن لدينا سيطرة أكثر بكثير من هذا! فأنتم لن تبيعوا أي سلعة إذا لم نسمح لتلك البضائع أن تصل إلى الرفوف، وإذا لم نسمح لهذه البضائع أن يتم تخزينها بأمان في مستودعاتكم، وإذا لم نسمح لتلك السلع التي يتم نقلها، وإذا لم نسمح للمتاجر الخاصة بك أن تعمل، وإذا لم نسمح لكم ببناء مرافقكم، وإذا اخترنا أن نتداخل في تعطيل مكاتب ومقار شركاتكم، وإذا جعلنا مديريكم التنفيذيين يشعرون أنهم غير مرحب بهم، وإذا قررنا أن آليات التبريد أو التدفئة الخاصة بسلعكم لن تعمل، وإذا اعترضنا طريق شاحناتكم… وهكذا… لن تكسبوا الأموال من دون تعاوننا، وأرباحكم هذه تهمكم أنتم أكثر مما تهمنا نحن… لهذا فمن أين تأتيكم كل هذه الثقة حتى تملون علينا أي شيء على الإطلاق؟ لأنكم تسيطرون على حكومتنا؟ هذا هو تحديدًا السبب في أننا نستهدفكم، لأنكم تسيطرون على قوات الأمن؟ فمحاولتكم لحماية أعمالكم التجارية على طول كل نقطة من نظامكم ستقوض كفاءتكم وأرباحكم أكثر من أي شيء أخر يمكننا القيام به لتخريب هذه العمليات.

تلك هي باختصار الرسالة التي يجب علينا توصيلها لهم، وقبل هذا يجب علينا نحن أولا أن ندركها.

Whether in Egypt, Morocco, Tunisia, the US or Europe…what essentially has to happen is for liberation struggles to direct their efforts against corporate power directly.  Any other approach, targeting any other institutions, is futile, because any other institution is subordinate.  The psychopathic power grab of corporations and their owners; their total consolidation of control over government, has greatly simplified our struggle.

The main thing that was protecting business from being targeted was the façade of government.  Today, that façade is evaporating because of the insatiable, self-destructive greed of the super rich, who insist upon exerting their absolute domination with increasing belligerence. They declare openly that serving their interests is the primary function of government, and that their private power, in fact, exercises overwhelming control.  They call it “the market”, but what they mean is “us”.

“You have to balance your budget”

No we don’t.

“You have to pay down your debt.”

Actually, no.

“You have to open up your markets to foreign investors”

That’s also a “no”.

“You have to cut public spending.”

Wrong again.

I am not sure how you feel so confident to dictate anything to us, while every single element in your profit-making system depends on our cooperation.  It is not even simply a matter of, “you don’t sell any goods if we refuse to buy them”…we have far more control than that.  You do not sell any goods if we do not allow those goods to reach the shelves; if we do not allow those goods to be stored safely in your warehouses; if we do not allow those goods to be transported; if we do not allow your shops to operate; if we do not allow you to build your facilities; if we choose to interfere with your offices and corporate headquarters; if we make your executives feel unwelcome; if we decide that your storage cooling mechanisms or heating mechanisms won’t work; if we intercept your deliveries…on and on…there is no way for you to make money without our cooperation, and your profitability is far more important to you than it is to us…so, how can you feel confident to dictate anything to us? Because you control our government? This is precisely what has made you a target.  Because you control or security forces?  Trying to protect your business operations along every point in the system will undermine your efficiency and profitability even more than anything we might do to sabotage it.

This is what we need to convey, and what we ourselves must first realize.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s