الوظيفة مقابل الشكل الجمالي                 Function vs aesthetics

image

أحد الأخوة تواصل معي مؤخرًا وقال أنه يتدرب يوميًا في صالة الألعاب الرياضية، ولكنه يشعر بالبطء وأنه يفتقر إلى الطاقة، فسألته عن نظامه الغذائي وكان كل شيء جيد فيم يتعلق بهذه النقطة، فسألته عن التمارين التي يقوم بأدائها فقال، “أقوم بعمل التدريبات العادية لبناء كتلة عضلات”… نعم، هنا إذا القضية!  لقد قام هذا الأخ باكتساب عدة كيلوغرامات من كتلة العضلات خلال العام الماضي أو نحو ذلك، وقد زادت عضلاته من خلال تدريبات الأوزان القياسية، ولم يكن يرغب في ممارسة تمارين (الكارديو) الخاصة برفع سرعة ضربات القلب، لأنه كان يخشى أن يفقد الجزء الأكبر من العضلات التي عمل بكد لكسبها.

حسنا… لنفكر في الأمر مليًا… بناء عضلات ضخمة، خاصة مع عدم دمج تدريبات قوة حقيقية، سيؤدي في النهاية إلا إضافة كتلة كبيرة من الوزن الساكن لجسمك، أنت في هذه الحالة تعتبر بدين بشكل أساسي، ولكنك بدين بكتلة العضلات بدلا من أن تكون بدين بالأنسجة الدهنية، ولكن في نهاية المطاف هذا ليس إلا وزنًا زائدًا أنت تحمله، ولا تستخدمه في عمل أي شيء، والعضلات كما نعرف تزن أكثر من الدهون، وتحتاج إلى الكثير من الدم والأكسجين، فنعم هذا لا شك سيجعلك في النهاية بطيئًا.

وقد كتبت عن هذا الأمر عدة مرات، بناء كتلة عضلات لأغراض جمالية لا يعتبر لياقة بدنية، ولا يعتبر شيء صحي، وحقيقة لا يعتبر قوة أيضا، فالعضلات الزائدة عن الطبيعي ستقوم بإعاقتك بقدر ما تفعله الدهون، إن لم يكن أكثر، فهي ستبطئ من سرعتك وتقيد من حركتك، وفعلا ستضعفك من حيث لياقتك البدنية العامة.

شخصيا، أنا لا أقوم بعمل أي تدريبات أوزان ليس لها استخدام أو فائدة وظيفية، فإما تكون لتحسين قوة اللكم، أو لزيادة تفعيل ألياف العضلات لإعطاء قوة حقيقية أكبر، أما التدريب فقط بهدف أن يصبح “شكلك أفضل” بدلا من أن يكون جسمك أكثر لياقة وأقوى، فهذا مثل الحصول على جراحة تجميلية ليصبح لديك أنف “شكله أجمل” ولكنك لن تستطيع أن تتنفس من خلاله.

A brother contacted me recently saying that he works out daily in the gym, but feels sluggish and lacks energy.  I asked him about his diet, and everything was good.  I asked him about his workout, and he said “I do normal training for building muscle mass”.  Well, there you go.  The brother had packed on several kilos of muscle mass over the last year or so; bulking up through standard weight training.  He didn’t want to do cardio exercise because he was afraid he would lose the bulk he had worked hard to gain.

OK.  Think about that.  Building big muscles, particularly when you are not incorporating real strength training, basically adds a lot of dead weight to your body.  You are essentially obese, only you are fat with muscle mass instead of fat tissue; but at the end of the day, it is extra weight you have to carry around and can’t really use for anything. Muscle weighs more than fat, and takes a lot of blood and oxygen. Yes, it will make you sluggish.

I have written about this a few times.  Building muscle mass for aesthetic purposes is not fitness, it is not health, and, really, it is not even strength. Excess muscle bulk inhibits you as much as fat does, if not more so. It slows you down, restricts your movement, and actually weakens you in terms of your overall fitness.

Personally, I do not do any weight training that is not related to functionality; either to improve punching power, or to increase activation of muscle fibers for greater real strength. Training just to have a “better looking” body instead of a more fit, stronger body, is like getting cosmetic surgery to have a “better looking” nose that you can’t actually breathe through.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s