قم من مكانك، انهض                                 Get up, stand up

image

هل تعلم أن الشخص العادي يمضي ما يعادل تقريبا 120 يومًا في السنة جالسًا؟ أربعة أشهر!  وهذا يعادل تقريبًا ثلث عمرك تكون فيه جالسًا على طاولة، في المكتب، في السيارة، في الحافلة… وما يقرب من ثلث آخر من عمرك تمضيه في النوم، لهذا فإن الشخص العادي يقف فقط  أو يتحرك نحو ثلث حياته او حياتها فقط!  صدق أو لا تصدق فهذا هو بالضبط تقريبًا نفس الشيء بالنسبة لمعظم الناس الذين يمارسون الرياضة بشكل منتظم، وليس معنى أنك تمارس تمارينك بشكل يومي أنك لا تعتمد نمط حياة يستند في الأساس على الراحة والكسل.

فإذا كنت تريد أن تكون لائقًا بدنيًا فهذا يعني أنك يجب أن تحدث تحول في نمط حياتك، وعليك أن تكون نشيطًا حتى وأنت لا تمارس الرياضة، فالحركة مثل الغذاء للجسم، وحياة الركون والسكينة تعتبر حالة من سوء التغذية الحاد، فالشخص الذي يجلس معظم اليوم عرضة لأمراض القلب والأوعية الدموية والنوبات القلبية مثله مثل المدخن الشره.

الجلوس على الكراسي ليس هو الشيء الذي صممت أجسامنا من أجله، فالعضلات القابضة في الفخذ تكون مشدودة، والدورة الدموية تكون معاقة، والأوتار والأربطة تكون في حالة معاناة، كما يحدث تراجع كبير في تمثيلك الغذائي، وكل هذا يؤثر على قدرتك على التحرك، ومرونتك، ومستوى طاقتك، وحتى هضمك ومدى كفاءة جسمك في حرق السعرات الحرارية، مما يؤدي إلى السمنة وفقدان الأنسجة العضلية، وقد أشار الباحثون الطبيون إلى كل هذا بــ “مرض الجلوس”!

شخصيا، ليس لدي في بيتي أي كراسي أو طاولات أو أرائك، فنحن نجلس على الأرض ونأكل على الأرض،  إما في ربوض أو قرفصاء أو ركوع… ألخ، ففي هذه الجلسات لا تكون العضلات أبدًا في حالة راحة كاملة، وأينما ذهبت فأنا أمشي، وإذا كان لابد من ركوب القطار، فأقف، وأستخدم الدرج بدلا من السلم الكهربائي أو المصعد الكهربائي كلما كان ممكنًا، فلا يكون جسدي في حالة راحة تامة إلا وأنا نائم.

هنا حقًا تبدأ اللياقة البدنية الحقيقية، في البيت، وليس في صالة الالعاب الرياضية… في البيت حيث نمط حياتك اليومية، لا في جدول تمارينك العابرة.

Did  you know that the average person spends the equivalent of roughly 120 days a year sitting?  Four months.  That calculates to about a third of your lifetime. Sitting down. At tables, at desks, in your car, on the bus, etc.  Approximately another third of your life is spent sleeping. So, the average person is only standing and moving for about a third of his or her lifetime. Believe it or not, this is almost exactly the same for most people who regularly exercise. Just because you workout doesn’t mean you don’t lead a sedentary lifestyle.

If you want to be fit, yes, it means a lifestyle shift.  You have to be active, even when you are not exercising. Movement is like nutrition for the body; a sedentary existence is a state of severe malnutrition.  Someone who sits most of the day is as prone to cardiovascular ailments and heart attacks as a heavy smoker.

Sitting in chairs is not something our bodies were designed for. Your hip flexors tighten, your circulation is impeded, your tendons and ligaments suffer, your metabolic health declines. All of this affects your overall mobility, flexibility, energy level, and even your digestion and how efficiently your body processes calories; which contributes to obesity and loss of muscle tissue. Medical researchers have referred to this as “Sitting Disease”.

Personally, I do not have any chairs or tables or sofas in my home.  We sit on the floor and eat on the floor; crouching, squatting, kneeling, etc. In these positions, the muscles are never totally at rest.  Wherever I go, I walk.  If I take the train, I stand. I take the stairs instead of an escalator or elevator whenever possible. The only time my body is totally at rest is when I sleep.

This, really, is where fitness begins; in the home, not at the gym.  In your daily lifestyle, not in your workout schedule.

 

Advertisements

2 comments

  1. لاشك ان كلامك صحيح ….. و معالجة هذه الامراض و خاصة امراض الجلوس و الكسل تبدأ من الحاله النفسيه و انخفض الروح المعنويه نتيجة الاحداث و القهر و الانطواء الفكرى و النفسي فياليتك ترشدنا الي كيفية علاجها و التخلص منها

    Liked by 1 person

  2. It is true what you say , but I feel you miss an important point ; what led to this bad life style habits ? What force people to sit long hours behind chairs ? The so called the primitive people ( the hunters ) were and are still really fit because the life style they had/ have shaped them .
    But the civilized man with the accurance of argricaultural revolution , then the industrial revolution and now become more exposed to bad style habits related illnesses . So bad life style habits are a consequence of a whole system governing the world . Much more the same system is producing such bad life style habits .
    Asking some one to walk more , sit on floor , stand up more is an unfair demand . Why? Under the current system we are not free . Let’s calculate [ 24 hour a day _ 9hours ( minimum work hours + getting reading ) – 8 hours ( sleeping if lucky ) – 2 hours ( transportation : people are not lucky to work in place can be reached by foot ) – 1 hour ( food and a shower) = 4 hours. in 4 hours ( which are mostly at night ) what can the person do ? After a long tiring day , the home promises him a good relaxing hour in front of screen with family ( being stuffed with trash) this seems to be the perfect alternative for an exhausted slave. Moreover , the same very system produces comfy coaches, beds, chairs promising hours of rrelaxation for those slaves .

    The system decide our living habits , decide when we gets up, when to live home, to where, by WHT ….etc

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s