أزمة قروض أخرى تلوح في الأفق       Another subprime crisis looms

image

الولايات المتحدة على وشك السقوط في أزمة عجز عن سداد قروض (وهي قروض تقدم لذوي التصنيف الائتماني المنخفض كوسيلة للتحوط ضد احتمال التخلف عن السداد وتكون عالية الفائدة وفي منتهى الشراسة)… المرة السابقة كانت الأزمة بسبب الرهون العقارية، وهذه المرة ستكون متعلقة بقروض السيارات، وقد لا يكون لها نفس التأثير الكارثي لأزمة الرهون العقارية في عام 2008 (فسوق قرض السيارات لا يزيد عن 1 تريليون دولار مقارنة بسوق الرهن العقاري الذي يصل إلى 10 تريليون دولار)، ولكن هذه ليست النقطة.

النقطة هي أن سوق السيارات الذي كان قويًا في السنوات القليلة الماضية في الولايات المتحدة كان يؤخذ كدلالة على الانتعاش الاقتصادي، إلا أنه على ما يبدوا لم يكن كذلك، فالناس لم يكونوا يشترون السيارات لأنه في إمكانهم تحمل كلفتها، ولكنهم كانوا يشترون السيارات لأنه كان في إمكانهم الحصول على تمويل من مقرضين غير مسؤولين لكي يشتروا سيارات لا يمكنهم تحمل كلفتها.

بقراءة أخرى نستطيع أن نقول، أنه قبل انهيار سوق الإسكان في 2008، لن يكن في إمكان الناس تحمل كلفة شراء منازل، أما الآن فهم لا يستطيعون تحمل حتى كلفة شراء السيارات… ويبدوا أننا في الطريق إلى اليوم الذي ستقوم فيه البنوك بإقراض المال للأشخاص الذين لا يستطيعون تحمل كلفة شراء غذائهم.

The US is on the verge of another subprime default collapse…last time it was mortgages, this time it is car loans.

This will not have the same catastrophic impact as the subprime mortgage crisis had in 2008 (the car loan market is only about $1 trillion, compared to the $10 trillion mortgage market), but that’s not really the point.The point is, the robust automotive market of the last few years in the US was taken as a signal of economic recovery…only it clearly wasn’t. People weren’t buying cars because they could afford it; they were buying cars because they could get financing from irresponsible lenders for cars they couldn’t afford.

If you read this another way…before the 2008 housing market crash, people couldn’t afford to buy homes; now they can’t even afford to buy cars. We are just waiting for banks to start lending money to people who can’t afford to buy food.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s