قضايا هامة = نتائج هامة                     Significant issues, significant results

image

نقل سيادة جزيرتي تيران وصنافير إلى المملكة العربية السعودية لا يقارب في خطورته (ولو حتى من بعيد) نقل السيادة على مصر كلها لصالح الشركات متعددة الجنسيات والمستثمرين الأجانب وصندوق النقد الدولي.

إذا قمتم بالاحتشاد ضد النظام على أساس هذا الأمر الذي لا يذكر، فلن تحققوا تغييرات كبيرة حتى لو أطحتم بالسيسي، لأن إسقاط السيسي في حد ذاته لا يغير أي شيء، وأنتم في مصر بالذات تعرفون هذا الأمر أفضل من أي شخص آخر، فالثورة ضد الديكتاتور لا تحدث تغيير حقيقي في بنية السلطة القائمة.

الحشد لابد أن يكون لصالح أو ضد قضايا محددة أو ضد سياسات محددة، لا ضد الأفراد أو الأحزاب، كما أن الحشود ينبغي أن تستهدف مؤسسات السلطة والسيطرة الحقيقية والفعلية.

The transfer of sovereignty over Tiran and Sanafir islands to Saudi Arabia is not even remotely as serious as the transfer of sovereignty over Egypt to multinational corporations, foreign investors, and the IMF.If you mobilize against the regime on the basis of this insignificant issue, you will not achieve significant change, even if you topple Sisi.  Because toppling Sisi does not, in and of itself, change anything. You in Egypt, should know this better than anyone.  Revolting against a dictator does not change the real existing power structure.

You must mobilize for or against specific issues, specific policies.  Not for or against individuals or parties; and your mobilization should target the institutions of actual power and control.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s