العزم والتقوية                                       Momentum and strengthening

image

القاعدة العامة عند رفع الاثقال هي تجنب استخدام العزم (قوة الدفع)، وبعبارة أخرى، أنت لا تريد أن تتلقى عضلاتك أي مساعدة عند استخدامها لرفع الوزن، مثل عندما تقوم بأرجحة جسمك لمساعدتك على دفع الوزن خلال عملية رفعه، وأنا أوافق على هذا في حال ما إذا كان هدفك الوحيد هو عزل تلك العضلة في حد ذاتها، ولكن في لياقة الصراع، ولكي تقوم بتدريب جسمك على القتال، ستكون بحاجة لخلق قوة دافعة لبذل أقصى درجات القوة، ولهذا السبب فإن المصارعين يقومون بعمل تمارين مثل تمرينات أرجحة و”نتش” أوزان الدامبل، فبهذا تتعلم كيفية ارسال موجة من القوة عبر جسدك من أغمص قدمك إلى قمة رأسك، وتقوم بتوظيف كل جزء من جسمك لدعم الحركة، وهذا أمر بالغ الأهمية في حالة صراع.

لذلك، ولحسن الحظ، كما كتبت من قبل، بما أن الجزء الأكثر فعالية في تمارين بناء العضلات هو حركة العضلات بالطريق اللامركزية، فأنا أوصي باستخدام العزم عند اعتماد الحركة بالطريقة الأحادية المركز، ثم الثبات واستخدام طريقة عزل العضلات عند اعتماد الحركة بالطريقة اللامركزية.

على سبيل المثال، ارفع الدمبل إلى مستوى الكتف، وليكن دمبل لا تستطيع أن ترفعه فوق رأسك من هذه الوضعية، ثم انزل القرفصاء قليلا، ثم انتفض واقفًا بساقيك بسرعة كالموجة الهادرة واشعر بموجة القوة وهي تمر عبر جسدك، ثم قم برفع الدمبل فوق رأسك، هذه الحركة تحاكي تقريبا نفس حركة رمي اللكمة، وبمجرد رفع الدمبل فوق رأسك، مع فرد ذراعك، وتأمين مفصل كوعك، حاول أن تستقر في هذه الوضعية بضعة ثواني وأنت ثابت، ثم قم بخفضها ببطء إلى أسفل لتصل إلى كتفك، بدون أي عزم، ثم ركز تماما على عضلة الذراع واعزلها عن باقي العضلات بطريقة البسط اللامركزية، وبهذه الطريقة يمكنك الجمع بين تنسيق العضلات العملي الذي يساعد على خلق أقصى عزم من أجل أقصى قوة، باستخدام الحركة اللامركزية في عزل العضلات.

إن شاء الله، سأقوم بنشر مقطع قصير لشرح هذه الطريقة بوضوح على صفحة لياقة الصراع.

The general rule in weightlifting is to avoid using momentum.  In other words, you do not want the muscle to have any help when you are using it to lift a weight, like by swinging your body to help propel the weight up during a lift. OK, I agree, if your only goal is to isolate that particular muscle.  But, for Conflict Fitness, to train your body for fighting, well, you need to be able to create momentum to exert maximum force. That is why fighters do exercises like kettlebell and dumbbell swings and snatches.  You learn how to send a wave of force up through your body from the ground up; you recruit every part of your body to support the movement, and this is crucial in a conflict situation.

So, fortunately, as I wrote earlier, since the most effective part of a muscle-building exercise is the eccentric portion of the movement, I recommend using momentum for the concentric portion, stabilizing, and using muscle isolation only for the eccentric movement.

For example, take a dumbbell up to shoulder level…a dumbbell you probably couldn’t lift over your head from this position, squat a little, and explode up with your legs, creating a wave of force up through your body, and pushing the dumbbell up over your head.  That simulates almost the exact movement of throwing a punch.  Once the dumbbell is lifted up over your head, your arm straight, elbow locked, hold it for  a second to stabilize, then lower it slowly back down to your shoulder, without momentum, isolating the muscle in the eccentric movement. This way you combine the practical muscle coordination of creating momentum for maximum force with eccentric strengthening of the muscle in isolation.

Insha’Allah, I will post a short clip to demonstrate this on the Conflict Fitness page

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s