عن اللياقة: عودة إلى البساطة                 Fitness: keep it simple

image

سألني أحدهم مؤخرًا عن أفضل أنواع الأحذية التي يمكن ارتداؤها عند أداء التمارين الرياضية، خاصة عند المشي أو الجري، إجابتي هي: بدون أحذية.

خلق الله أقدامنا للجري والمشي ولا توجد أية مشاكل في تصميم الأقدام تمنعها من تأدية مهمتها، ونفس الشيء حقيقي بالنسبة لأي تمرين، ولهذا فأنا أشجعكم على أداء التمارين بدون أي أحذية.

ولنضع في اعتبارنا أن الجسم كله عبارة عن مجموعة مترابطة من الأطراف، كل منها يؤثر في الآخر، والحذاء، أي نوع من الأحذية، سيغير من الطريقة التي تسير بها، ويغير من الطريقة التي تضغك بها قدمك على الأرض، وهذا سيغير من خطوتك، ومن طريقة تحرك ساقك، كما سيؤثر على حركة الجسم بأكمله: الركبتين والوركين والعمود الفقري. وهذا النوع من التغيير ليس طبيعيًا، بغض النظر عما يقوله لك نايكي أو ريبوك أو أديداس، فتغيير الطريقة الطبيعية التي يتحرك بها الجسم ليست أفضل شيء بالنسبة لك، وليست أفضل شيء بالنسبة لأدائك الرياضي.

عندما كنت في السجن، كنت أجري لسنوات على خرسانة صلبة في الفناء، بالطبع استغرق الأمر فترة وجيزة من التكيف، ولكن في نهاية المطاف كنت قادرًا على الجري أسرع والوثب أعلى بكثير بدون حذاء، واليوم أجد أنني لا أحتمل ارتداء أحذية عند ممارسة الرياضة، فهي تبدوا مقيدة وثقيلة كما أنها تتعارض مع حركتي أثناء التمارين.

الإصابات دائما تحدث من الأحذية… لا بسبب أنواع معينة من الأحذية، ولكن بسبب الأحذية بشكل عام.

حقيقة الأمر هي أنكم لستم بحاجة إلى أية “إضافات” أو معدات لكي تصلوا إلى اللياقة المطلوبة، أما شركات الأدوات والملابس الرياضاية فهي لا تريدكم أن تدركوا هذه الحقيقة… ولكنها الحقيقة.

Someone asked me recently about what type of shoes they should wear for exercise, particularly for walking and running. My answer is: no shoes.

Allah made your feet for walking and running, and there is no flaw in their design for fulfilling this function. The same holds true for any other exercise. I recommend, and encourage you to train without shoes.

Bear in mind that the whole body is an interconnected set of limbs, each affected by the other.  A shoe, any shoe, will change the way you step, change the way your foot hits the ground; this will change your stride, the way your leg moves.  This will impact the movement of your entire body; knees, hips, spine.  The change is not natural.  No matter what Nike or Reebok or Adidas tell you, changing the natural way the body moves is not good for you, and not good for your athletic performance.

In prison, I ran for years on hard concrete in the courtyard.  Yes, it took a brief period of adjustment, but  ultimately, I was able to run faster and jump higher and further without shoes.  Now I can’t stand to wear shoes when I exercise. it feels restrictive and heavy, and interferes with my movement.

Injuries are often caused by shoes…not types of shoes…just shoes.

The reality is that you do not need any accessories or equipment to become fit. Sportswear companies and gyms do not want you to know this…but it is the truth

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s