لا تصدقوا الضجيج                             Don’t believe the hype

image

يبدو أن هناك سوء فهم متأصل حول فشل السياسات الاقتصادية للنيوليبرالية في تحقيق نتائج مزدهرة للاقتصاد، وسوء الفهم مصدره التوقعات بأن هذا السياسات ستجلب في النهاية الرخاء العام، وبشكل أساسي هذا الخطأ نابع من اعتبار القدرة العالية للنيوليبرالية على تعزيز البيع والشراء بمثابة تقييم واقعي لها.

على سبيل المثال، عندما فشلت القمة الاقتصادية التي عقدت بشرم الشيخ العام الماضي في توفير الآلاف من فرص العمل والرواتب الجيدة، ولم تحقق ازدهارًا اقتصاديًا قويًا، استنتج الناس أن القمة فشلت، ولكن هذا يبدوا كمن خاب أمله لأنه بعد أن شرب ريد بول اكتشف في نهاية الأمر أنه لم يعطيه جوانح… أو لأن السيدات لسن بطريقة ما منجذبات بلا حول ولا قوة إلى الرجال الذي يستخدمون معطر “أكس”… فإذا كنتم تؤمنون بمعيار حِدة البيع والشراء فهذا خطأكم.

العديد منا كانوا في قمة النشاط العام الماضي يشجعون الثوار على معارضة وتعطيل القمة الاقتصادية لأننا أدركنا أنها ربما كانت أكبر مزاد للرقيق في التاريخ، حيث ستباع مصر نفسها على أجزاء للمستثمرين الأجانب، ثم يلقى بها في حفرة حارقة من الديون ستذيب أي مظهر من مظاهر السيادة التي كانت لها في يوم من الأيام… ونعم! هذا هو تماما ما حدث! فشلت القمة في تقديم الدفعة الاقتصادية التي وعدت بها، وبالتالي فقد نجحت… لقد اشتريتم زجاجة ريد بول ولهذا السبب نجحت عملية التبادل… بالنسبة لريد بول… أما إذا كنتم بانتظار نمو الجوانح على ظهوركم!!! فحسنا… لا شك أن الغباء أمر محزن.

يقولون لكم أنه من المفيد حقًا أن يكون لديكم شركات أجنبية توفر لكم السلع والخدمات، وأنكم ستعملون لديهم، وتشترون منتجاتهم، وتساهمون في تضخم أرباحهم، وسترسلون المزيد والمزيد من أموالكم إلى خزائنهم، ويقولون لكم أنه في إمكانكم أن تحسنوا من جودة الخدمات وتعززون من قدرتكم على الابتكار من خلال السماح للشركات متعددة الجنسيات بأن تدفع الشركات المحلية إلى الإغلاق والإفلاس تحت شعار “منافسة السوق الحر”… فإذا كنتم بانتظار أن ينمو لاقتصادكم جوانح، فلا شك مرة ثانية أن الغباء أمر محزن.

There seems to be a persistent misunderstanding about the failure of neoliberal economic policies to deliver prosperous results for the economy.  The misunderstanding is in the expectation that the policies will bring general prosperity; basically, it is mistaking the sales pitch of neoliberalism for a factual evaluation of it.

When, for instance, the Sharm el-Sheikh Economic Summit last year did not result in thousands of jobs, good salaries, and a robust economic boom, one might conclude the summit was a failure.  But that is a bit like someone being disappointed because drinking Red Bull did not actually cause them to sprout wings; or because women are somehow not helplessly magnetized to a man who uses Axe body spray.  If you believe the sales pitch, that is your mistake.

Many of us were active last year encouraging rebels to oppose and disrupt the economic summit because we recognized that it was perhaps the largest slave auction in history, where Egypt itself would be sold off in parts to foreign investors, and cast into a pit of acidic debt that would melt away any semblance of sovereignty the country had.  And, well, that is what happened.  The summit failed to deliver the promised economic boost, and therefore, it was successful. You bought the can of Red Bull, therefore the exchange was successful…for Red Bull.  If you are waiting for your wings to grow, well, it is sad to be stupid.

They tell you that it will be really beneficial for you to have foreign companies providing goods and services in your country; for you to work for them, buy their products, and inflate their corporate profits, and send more and more of your money into their coffers. They tell you that you can improve quality of services and stir innovation by allowing multinationals into the country to drive local firms out of business under the banner of “fee market competition”. And, ok, if you are waiting for your economy to grow wings, well, it is sad to be stupid.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s