العضلات مقابل القوة عند توجيه اللكمات   Muscle Vs Power in punching

image

بصفة عامة، بناء العضلات ليس هو المفتاح لتطوير قوة اللكم، فهذا المفهوم الشائع مغلوط، فإذا كان ذراعيك أضخم فلن يكون لديك بالضرورة القدرة على تسديد لكمات قوية، بل من المرجح جدًا أنك بهذا الشكل ستكون قيدت قدرتك وقوتك.

قدرتك على تسديد لكمات قوية أو ما نطلق عليه “الضربة القاضية”، تتطلب تطوير التقنية، وليس بناء العضلات.

الجسم كله يتم توظيفه عند توجيه ضربة فعالة، وليس الذراع فقط، فالضربة القاضية تبدأ من قدميك ثم تنتقل عبر جسمك مثل الموجة، حتى تصل إلى ذروتها فقط عندما تضرب الهدف بقبضة يدك، فتكون مثل موجة البحر عندما ترتطم الشاطئ، فالضرب ليس، كما يتصوره الكثير من الناس، عبارة عن حركة تشبه ضغطة الزناد تنطلق فيها الذراع بدأ من الكتف، ففي الواقع الضربة السليمة تكون حيث لا تكاد تستخدم عضلات ذراعك في فعل أي شيء، إلا في التحكم وتوجيه قوة ذراعك من الزخم الذي تم توليده من حركة جسمك كله.

هذا هو السبب، في أنه عندما كنت أمارس الملاكمة في الماضي كانوا لا يشجعونا على رفع الاثقال، لأن في هذا الوقت كانت تدريب الأثقال تعني في الأساس تمارين ثني وبسط عضلات أعلى الذراعين وتمارين حمل الأوزان عبر الاستلقاء على جهاز عمل الأثقال، وغيرها من التدريبات التي تعتمد على قدر قليل جدًا من الحركة، وهذا لا يساعد على الإطلاق في تحسين أدائك في المعركة، فهذه التمارين كلها كانت تعوق من الحركة والسرعة وتقلل من المرونة والحرية. أما اليوم ففهمنا لميكانيكا الجسم تطور كثيرًا، فأصبحنا نعرف أن تمارين الأوزان التي تضم حركات مركبة وتدريبات القفز (plyometrics) يمكنها أن تعزز كثيرًا من قوة توجيه اللكمات، فتمارين مثل رفع الأوزن مع جلوس القرفصاء ثم الوقوف، وتمارين الانحناء، وتمارين نتش الدامبل، تعتبر أكثر فائدة بكثير.

تدريبات الأوزان للمقاتلين لا تهدف إلى بناء الكتلة، ولكن إلى بناء القوة، فكتلة العضلات ليست مفيدة في المعركة، وتذكروا دائما أن العضلات تتطلب كميات كبيرة من الأكسجين وتدفق الدم، فكلما كنت أضخم كلما تعبت سريعًا، ولهذا السبب نحن لا نركز على الأوزان الثقيلة جدًا وعدد التكرار القليل (فهذه هي طريقة بناء كتلة العضلات)، ولكننا نركز على الأوزان المتوسطة مع عدد مرات تكرار كثيرة وسريعة، مع حركات متفجرة تستخدم طاقة الجسم كله.

وكما كتبت من قبل، عليك بتقوية منطقة منتصف الجسم مع العمل على مرونة الخصر والحوض، لكي تتمكن من الحفاظ على توازنك بينما تستخدم جسمك وكأنه سوط يطرقع في الهواء بصوت عال، بدءا من التمحور الحاد لقدميك ومرورا بدوران الحوض السريع مما سيدفع بجذعك كله بقوة ويرسل ذراعك مندفعة نحو الهدف، لتجد نفسك وقد ألقيت بثقل جسمك بأكمله في لكمة واحدة.

Generally speaking, building muscle is not the key to developing punching power.  That is a common misconception. If you have bigger arms, you will not necessarily have a stronger punch; indeed, you may very likely restrict your striking power.Having a strong punch, or what we’d call a “knockout punch”, is about developing technique, not building muscle.

The whole body is used in an effective strike; not just the arm.  A knockout punch begins at your feet, and travels up through your body like a wave, only climaxing when your fist hits the target, like a wave crashing on the shore. Punching is not, as many people think, a piston-like movement of just the pumping of the arm off the shoulder.  In fact, in a proper strike, you barely use your arm muscles at all, except to control and direct the force of your arm from the momentum of your total body movement.

This is why, back in my boxing days, we were discouraged from weightlifting. Back then, weight training basically meant bicep curls and bench presses, and other exercises with very little range of movement, which does not help you at all to improve your performance in a fight. It just bulks you up, slows you down, and hinders your flexibility. Our understanding of body mechanics has developed since then, so now we know that weight training that incorporates compound movements and plyometrics can indeed enhance your punching power; things like squat presses, bent over rows, dumbbell snatches and so on can be very useful.

Weight training for fighters is not about building mass, it is about building power.  Muscle mass is not helpful in a fight.  Remember, muscle requires excessive amounts of oxygen and blood flow; the bigger you are, the faster you fatigue.  For this reason, we do not focus on extremely heavy weights and low repetitions (that is how you build mass), we focus on low to moderate weights with high repetitions, speed, and explosive movements that utilize the whole body.

As I have written before, you have to build core strength, and flexibility in your waist and hips, to enable you to maintain your balance while you essentially crack your body like a whip, beginning from the sharp pivoting of your back foot, to the swivel of your hips, which in turn jerks your torso, and sends your arm flying out against the target, throwing the full weight of your body into the punch.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s