البعثية الإسلامية                                     Islamic Baathism

image

شيء مثير للاهتمام بالنسبة لي حول داعش، هو أنه بالرغم من أنهم يدعون أنهم خلافة، فلا يملك للمرء إلا أن يلاحظ الاختفاء الواضح للخليفة، وأنا لا أتحدث فقط عن اختفائه المادي، فالبغدادي أيضا يعتبر تقريبًا غائب تمامًا عن الدعاية الداعشية.

أعتقد أن هذا قد يعكس بعض التأثير البعثي في الأساس، فدعاية داعش تميل إلى أن يكون كلها عن “الدولة”، وعن نظامهم، وهذا يذكرنا باللغة السوفياتية القديمة التي كانت دائمًا تؤكد وتدور حول “الحزب” والمجتمع الشيوعي الفاضل، وكان النفوذ السوفيتي دائمًا ملحوظًا في النموذج البعثي. لقد أشارت وكالة المخابرات المركزية في عام 1969 إلى أن “التيار البعثي لا يعتمد على زعيم ديناميكي واحد“، وبدلا من ذلك هم يركزون على فكرة النهضة العربية والوحدة… الخ، في ظل نظام استبدادي، وهذا النوع من النهج واضح جدًا في دعاية داعش، وهذا حقيقة ليس انتقادًا بقدر ما هو مجرد ملاحظة.

داعش تطبق بعض المنهجيات البعثية الأساسية، ولكنها تطبقها أكثر ككتلة سنية بدلًا من أن تطبقها كعلمانية قومية عربية، والتقليل من أهمية الخليفة، بطبيعة الحال، يعتبر فكرة جيدة، فالنظام لا يمكن أن يتحول إلى عبادة لفرد (كما حدث مع لينين، وحتى أكثر من ذلك مع ستالين)، بدون أن يتعرض لخطر الانهيار في حالة وفاة القائد.

كما قلت في كثير من الأحيان، ما تقوم به داعش مهم جدًا، وهناك العديد من الدروس التي يمكن أن نستخلصها من تجربتهم، سواء اليوم أو في السنوات القادمة.

Something interesting to me about Da’esh; although they claim to be a Khilafah, one can’t help but notice the conspicuous invisibility of the Khalifah.  I don’t just mean his physical invisibility, but Baghdadi is also almost completely absent from Da’esh propaganda.

I think this may reflect the foundational influence of the Ba’athists.  Da’esh propaganda tends to be all about “the Daula”; about their system.  This is reminiscent of old Soviet language, always emphasizing “the Party” and the Utopian Communist society. Soviet influence was always significant in the Baathist model.  The CIA noted in 1969 that “the Baath does not depend on a single dynamic leader“, instead emphasizing the ideology of Arab renaissance, unity and so on, under an authoritarian system.  This type of approach is clearly detectable in Da’esh’s propaganda.  This is not a criticism really, just an observation.

Da’esh is applying some of the basic Baathist methodologies, but as a sort of Sunni bloc instead of as  secular Pan-Arabism.  De-emphasizing their Khalifah is, of course, a good idea.  The system cannot become a personality cult (as happened with Lenin, and even more so with Stalin), without being in jeopardy of collapse in the event of the leader’s death.

As I have said often, what Da’esh is doing is very important, and there are many lessons we can draw from their experiment, both now and in the years to come.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s