استعمار الشركات                               Corporate Colonialism

image

من الأهمية بمكان أن تقوم الحركة الإسلامية بتثقيف الشعوب حول واقع الهيمنة الاقتصادية، فعندما نرى الشركات متعددة الجنسيات والبنوك والمكاتب الخاصة بمنظمات مثل صندوق النقد الدولي والبنك الدولي ومنظمة التجارة العالمية، فيجب أن نراها على حقيقتها كمؤسسات استعمارية، وهذا النوع من الوعي يجب أن يستشري بين الناس وأن يترسخ في أذهاننا ووجداننا.

مؤخرًا دار نقاش بيني وبين أحد الأخوة حيث قال لي، “المشكلة هي أننا لا نراهم بهذا الشكل، فنحن لا نفكر بهم كمؤسسات استعمارية ونحن نراهم يجلبون فرص العمل والاستثمار، ونظن أن هذا كله مفيد لمجتمعاتنا، فكيف ترد على من يقول لك هذا؟”

حسنا، هذا سؤال مثير للاهتمام، لأنه يتطلب دحض فرضية ليس لها صلة بالواقع، فهذا الاعتقاد لا يستند على أي أدلة تجريبية أو سابقة تاريخية، فبدلا من أن أثبت أنه غير صحيح، أنا أتحدى أي شخص يعتقد أن هذا الأمر حقيقي أن يثبت هو صحته، فهذا الأمر ليس إلا قبول غير مشروط لخطاب العولمة وإيقاع البيع الذي ترقص عليه النيوليبرالية… هذا في النهاية أشبه بالعمى الإرادي تجاه واقع معكوس تماًما وواضح جدًا وقابل للقياس ونعيش فيه جميعًا.

في دولة تلو الأخرى، أدى رفع القيود والخصخصة إلى تقليص حجم العمالة في القطاع العام والخدمة المدنية، أما تحرير التجارة فقد أدى إلى انهيار الشركات الخاصة المحلية التي لا يمكنها أن تتنافس مع الشركات متعددة الجنسيات، مما تسبب في ارتفاع البطالة في كل من المناطق الحضرية والريفية، وأحدث هذا فجوة بين الأغنياء والفقراء ظلت تزيد بشكل كبير نتيجة للعولمة، بينما انخفضت الأجور لكي تحافظ على أيدي عاملة قادرة على المنافسة مع الدول الأخرى وجاذبة للشركات الأجنبية… أما إيرادات الشركات متعددة الجنسيات فهي تتدفق خارج البلاد مثل سيفون يقوم بمص المال من الاقتصاد الخاص.

هم متواجدون فقط لإخضاع الاقتصاد واستعباد السكان، هكذا بمنتهى البساطة! وهذا النوع من الوعي لابد من غرسه بين أبناء شعوبنا بعمق وعلى أوسع نطاق ممكن.

It is vital for the Islamic movement to educate our people about the realities of economic domination.  When we see multinational corporations, banks, and the offices of organizations like the International Monetary Fund, World Bank, and World Trade Organization, we must see them as essentially colonialist institutions.  This awareness must spread among the population, and it needs to take root in our minds.

Recently I had a discussion with a brother who said, “the problem is, we don’t see them this way; we don’t think of them as colonial institutions.  We see that they bring jobs and investment, and we think they are good for our societies.  How can you answer that?”

Well, that is an interesting question, because it requires countering a supposition that has no connection to reality.  It is a belief unsupported by empirical evidence or historical precedent.  Rather than prove that it is false, I would challenge anyone who believes this to prove that it is true. You see, it is an unquestioning acceptance of the rhetoric of globalization, the sales pitch of neoliberalism, and what can only be a willful blindness towards the obvious and quantifiable opposite reality we are all living.

In country after country, deregulation and privatization has led to downsizing of employment in the public sector and civil service; trade liberalization has led to collapse of domestic private firms which cannot compete with multinationals, causing a rise in both urban and rural unemployment, and the gap between rich and poor has dramatically increased as a result of globalization, as wages decline to keep the country’s workforce competitive with other nations, and attractive to foreign companies.  Revenues of multinationals flow out of the country; they are like a siphon sucking money out of your economy.

They are there to subjugate your economy and enslave the population, pure and simple.This awareness must be instilled among our people as deeply and as broadly as possible.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s