لا تجعلوا اعتقالكم أمرًا آمنًا وسلسًا لهم         Make it unsafe to jail you

image

من الأهمية بمكان أن يكون هناك تنسيق بين الثوار في السجون والثوار المتواجدون في الشوارع كما هو الحال في المعركة عندما يكون هناك تنسيق بين الجنود في الخطوط الأمامية والجنود في المؤخرة، فأعمال المواجهة والتعطيل التي تتم داخل أسوار السجن لابد أن يعززها الشارع، وطبعًا السجناء وأسرهم في حاجة إلى دعم مادي ومساندة، كما ينبغي استخدام أي وكل وسيلة لتزويد السجناء بأي أشياء محظورة يكونوا في حاجة إليها، بما في ذلك بطبيعة الحال، الهواتف المحمولة، فعليكم أن تعرفوا منهم، ومن خلال مراقبتكم وملاحظتكم أنتم، نقاط الضعف في الأجهزة الأمنية للسجون، مثل معرفة أي حراس يمكنهم تسهيل التواصل ونقل الأشياء المهربة على سبيل المثال، إما من خلال الرشوة أو من خلال التخويف.

عندما كنت مسجونًا في دولة الإمارات العربية المتحدة، على سبيل المثال، كانت هناك العديد من الوسائل لجلب الأشياء المحظورة، والمال، والرسائل، وهلم جرا، ولكن هذه القنوات تتغير في كل وقت، ويتم تبديل الحراس المتعاونين، وتغيير الإجراءات، ونقل السجناء، بالتالي فالحفاظ على التواصل اليومي مهم جدًا.

مع الهواتف، سيكون من الممكن تنسيق إجراءات العصيان داخل السجن مع وجود دعم إضافي من الخارج.

تذكروا دائما أن السجناء يفوقون الحراس عددًا، فإذا نظموا الأمور فيم بينهم، ستكون لديهم القدرة على جعل السجن غير قابل للسيطرة عليه، فسجن الحراس مثلا ليس اقتراح معقد بالمرة، حقيقي أنا لا أعرف خريطة أي من معتقلات الاحتجاز في مصر، ولكن من تجربتي الخاصة من الممكن جدًا أن يتم تقييد الحارس في أي وقت عندما يدخل إلى العنبر، ويمكن أخذ مفاتيحه، ثم يتم حبسه بعد ذلك في الزنزانة، مع أي سجناء آخرين لا يريدون التعاون في العصيان.

هل هذا التصرف خطير؟ بالتأكيد… هل ستعاقب إدارة السجن السجناء المتمردين؟ بالتأكيد… ولكنها ثورة، وعلى الثوار أن يثبتوا أن المنشأة قد تقع تحت سيطرتهم في أي وقت، وبهذا يجعلوا من عملية القبض عليهم شيئًا في نفس خطورة تركهم أحرارًا بالخارج.

مع الهواتف يمكن للسجناء المشاركين في مثل هذه الانتفاضة تصويرها وإرسال تقارير مباشرة إلى الخارج عن كل ما يدور، والحارس الذي تم سجنه يمكن أن يدلي ببيان أمام وسائل الإعلام الدولية والسلطات المحلية، ليؤكد سلامته وينقل مطالب المتمردين، وفي نفس الوقت يمكن للثوار في الخارج أن يقوموا بمحاصرة المنشأة وعرقلة القوات الخاصة من اقتحام السجن. هناك العديد من الخيارات إذا تم التنسيق بين الداخل والخارج، بل ويمكن للثوار في الخارج أن يقبضوا على الحراس أو الضباط وهم خارج مناوبتهم قبل أن يقوم الثوار في الداخل بحبس الحراس في الزنزانات كنوع من التأمين ولحماية السجناء من انتقام إدارة السجن.

ففي النهاية القائمين على التعذيب لا يعيشون داخل السجون، فهم يأتون من وإلى منازلهم كل يوم على الطرق العامة في بداية ونهاية مناوباتهم، والتعرف عليهم لا يمكن أن يكون شيء صعب بالمرة.

إذا تعاونتم معًا على جانبي الجدار، فيمكنكم أن تجعلوا من السجن مكانًا خطرًا على النظام حتى يكرهوا في النهاية عملية اعتقالكم.

It is as vital for there to be coordination between revolutionaries in the prisons with those in the streets as it is for there to be coordination between soldiers at the front line of a battle with those behind them. Confrontation and disruption undertaken within the prison walls must be fortified in the street; and obviously, the prisoners and their families need to be supported financially. Any and every means should be used to supply inmates with any banned items they need, including, of course, mobile phones.  You have to learn from them, and from your own observation and surveillance, what the weak points are in the prison security apparatus.  What guards can facilitate communication and transfer of contraband, for instance, either by bribe or by intimidation?

When I was in prison in the UAE, for example, there were many ways of bringing in banned items, money, messages, and so on; but these channels were changing all the time.  Cooperative guards would be reassigned, procedures altered, prisoners moved, etc.  Maintaining daily communication is very important.

With phones, it would be possible to coordinate defiant actions within the prison with auxiliary support outside.

Remember, prisoners always outnumber the guards; if they organize, they have the power to make the facility unmanageable.  Imprisoning the guards is not a very complicated proposition, for instance.  I do not know the layout of any of the detention centers in Egypt, but from my own experience, it is generally plausible that a guard can be seized at any time when he enters the cell block, his keys can be taken, and he can be locked in a cell; along with any other inmates who do not want to cooperate in the disruption.

Is this dangerous? Of course.  Will the jail administration punish the rebellious prisoners?  Of course. But that is revolution: the rebels will have proved that the facility can, at any time, fall into their control. They can make it just as dangerous for the regime to arrest rebels as it is for them to leave them outside.

With phones, prisoners participating in such an uprising could film and report directly to the outside about everything going on, as it is happening.  The seized guard could make a statement to the international  media and the local authorities, confirming his safety, and communicating the rebels’ demands. At the same time, rebels outside could surround the facility, hinder the special forces from storming the prison, etc.  There are many options, if there is coordination between the inside and outside.  It is even conceivable that rebels outside could seize off-duty prison guards or officers before the rebels inside seize a guard in their cell block, as a kind of insurance to protect the prisoners from the jail administration’s retaliation.

After all, the torturers do not live in the prisons.  They come from and to their homes every day on public roads at the beginning and end of their shifts.  Identifying them should not be tremendously difficult.

If you work together on both sides of the wall, you can make prison such a dangerous place for the regime that they will dread arresting you.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s