احتلال الشركات                               Corporate occupation

image

من المهم جدًا أن نفهم أن الشركات متعددة الجنسيات في حقيقتها عبارة عن مؤسسات استعمارية في العالم النامي، فهي صروح للقوة الإمبريالية والاستعمارية، وتلك هي حقيقتهم بلا إضافات!

وهم ليسوا هناك لدعم اقتصادكم أو تطوير بلدكم أو تحسين نوعية حياتكم، ولكنهم هناك للاستغلال والتقوض والهيمنة، فيجب أن ترونهم على صورتهم الحقيقية: احتلال!

أنشطتهم في بلادنا أكثر تدميرًا من الغزو العسكري، وأحد الأشياء التي تجعلهم أكثر خطورة من جيش المحتل هي أنك لا تدرك حقيقة ما يقومون به، وتشك فيم إذا كان حلالًا أو حرامًا أن تستهدفهم، وقد تكون واقعًا تحت وَهْم أن لهم فائدة!

لقد تصارعوا معك حتى أوقعوك على الأرض وأنت مازلت تتخيل أنهم يحتضنونك بينما هم في الحقيقة يخنقوك!

أبدًا… هم مُعتَدون! ولا يوجد عهد أمان للناهبين الذين قدِموا إلى أرضكم لاستعبادكم وسرقة مواردكم فقط لمجرد أنهم يقولون لكم أن هذا ليس السبب الذي جاءوا من أجله. فإن لم يكونوا أكثر من مجرد شركات، لماذا إذا يشاركون في صنع السياسات؟ لماذا لا يقومون بأعمالهم في بلدكم وفقا للقوانين واللوائح كما هي؟ لماذا يجب عليهم إعمال نفوذهم على إدارة الميزانية القومية؟ لماذا لهم كلمة مسموعة في تحديد الضرائب؟ وكذلك على الأراضي وتوزيع العقارات؟ ولماذا يدعون أنهم يملكون مواردكم الطبيعية وأنهم أصحاب حق التصرف فيها؟ هذه ليست إلا كيانات سياسية واضحة… كيانات للهيمنة، هكذا وبمنتهى البساطة.

It is vital to understand that multinational corporations are colonial institutions in the developing world.  They are edifices of imperial power. And that is all they are.

They are not there to boost your economy, develop your country, or improve the quality of your lives.  They are there to exploit, undermine, and dominate. You should see them as what they are: an occupation.

Their activities in our countries are more destructive than a military invasion; and one of the things that makes them more dangerous than an occupying army is that you do not recognize what they are doing, you doubt whether or not it is Halal to target them, perhaps you are even under the delusion that they are helpful.

They have wrestled you to the ground, and you imagine that they are embracing you when they are actually strangling you.

No, they are aggressors. There is no covenant of security for plunderers who have come to your land to enslave you and steal your resources simply because they tell you that is not what they are there for. If they are nothing more than businesses, why are they involved in policy-making?  Why can they not do business in your country in accordance with the laws and regulations as they are? Why do they have influence over the management of the national budget? Over taxation? Over land and property distribution? Why do they claim your natural resources as their own? These are straightforward political entities, entities of domination, pure and simple.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s