بناء أفكار غير قابلة للهدم                 Building indestructible ideas

image

هناك مشهد شهير في فيلم “الثور الهائج – Raging Bull” حيث يقوم الشخص الذي يلعب دوره روبرت دي نيرو بمطالبة الشخص الذي يلعب دوره جو بيشي بلكمه باستمرار في وجهه، وهذا هو ما يتعين علينا فعله مع أفكارنا.

لا يجب أن يهاجم أحدًا أفكارك أكثر مما تهاجمها أنت نفسك، فعليك أن تحاول قدر المستطاع أن تدحض كل قناعاتكم، وهذه هي الطريقة التي تستطيع بها في نهاية المطاف أن تتأكد أنك على حق.

عندما كنت ألاكم، لم أكن أتدرب أبدا على تحسين مهاراتي الدفاعية مثل: الصد والتفادي والتمايل والإطاحة…الخ، ولكني كنت أتمرن على قدرتي في استيعاب اللكمات، ومن الواضح أن هذا سمح لخصومي بتسجيل نقاط ضدي، فبطبيعة الحال كان هذا يعني أنني كنت أتلقى الكثير من اللكمات.

ولكنني لم أدخل أبدا في أي منازلة بنية الفوز أو الخسارة بالنقاط، فقد كان لابد أن يتلق أحدًا ما الضربة القاضية.

وكان من المهم بالنسبة لي أن أكون قادرًا على استيعاب أيا كان ما سيلقيه خصمي في وجهي، فإذا كنت أعرف أنني سأتحمل لكماته، فهذا يعني أنه لن يتمكن من طرحي بالضربة القاضية.

مهما كان دفاعي قويًا، ستكون هناك دائمًا خطورة ألا أكون من القوة بحيث أستوعب لكماته إذا كان قادرًا على اختراق دفاعي. وبنفس هذه الطريقة يجب أن نتعامل مع أفكارنا، لابد أن تكون من القوة بحيث تتلقى وتستوعب أي هجوم فكري مباشر وتظل مع ذلك واقفة على قدميها.

والطريقة الوحيدة لتحقيق هذا هي أن نتجادل مع أفكارنا بلا هوادة بقدر الإمكان حتى نستطيع أن “نلكم ونضرب” نقاط الضعف الكامنة فيها.

عندما بدأت أقتنع بالإسلام، فعلت مع نفسي هذا الأمر، فهاجمته من كل زاوية ممكنة… كما كنت أفعل دائمًا مع كل الأديان التي درستها، وبطبيعة الحال فقد هزم الإسلام كل حججي، وعند هذه النقطة سلمت كل أسلحتي وصرت مستعدًا لأية انتقادات قد أتلقاها حول معتقدي الذي اعتنقته.

أعتقد أننا في كثير من الأحيان نأخذ النهج المعاكس، فنخرج بفكرة أو نقبل بفكرة شائعة، ثم نبدأ فورًا في الدفاع عنها بدون أن نأخذ الفرصة حتى في إثباتها لأنفسنا، وهذا خطأ كبير، فعند قبول أو الاعتقاد في فكرة بدون أن تثبتها لنفسك أولا فأنت لست فقط واقعًا في خطورة أن تكون مخطئا ولكنك تنتهج الدفاع عن الفكرة من منطلق أنوي بحت بدلا من أن تكون موضوعيًا، وهنا يتحول الدفاع عن الفكرة إلى قضية شخصية وتلقائيا يصبح دفاعك غير منطقي ومعيب، حتى إن كانت الفكرة نفسها صحيحة. فأنت تدافع عنها لأنك اصطففت معها وجعلت مصداقيتك تتشابك وتتداخل مع دفاعك عنها، فمنعك هذا من التأكد الصلاحية الحقيقية للفكرة.

لقد وصلت إلى أفكار الثورة مفتوحة المصدر والإرباك والعطيل الاقتصادي وإخضاع نفوذ الشركات لحكم الشعب، بعد عملية فكرية طويلة من مهاجمة كل استراتيجية تقليدية متاحة، وفي النهاية لم يثبت إلا هذه الاستراتيجية التي ظلت واقفة على قدميها، ولهذا أعتقد أنها صحيحة ولهذا أؤيدها وأدعوا إليها، وإذا ثبت في أي وقت عدم صلاحيتها فأنا لن أتردد لحظة في التخلي عنها.

There is a famous scene in the film “Raging Bull” in which Robert De Niro’s character demands to have Joe Pesci’s character continuously punch him in the face.  This is what we need to do with our ideas.No one should attack your ideas more than you yourself do.You should try as hard as possible to disprove whatever you believe; that is how you can eventually be sure that it is correct.

When I used to box, I never worked on my defensive skills; blocking, evading, bobbing and weaving, etc; I worked on my ability to absorb punches. Obviously, this allowed my opponents to score points against me, because, yes, I got hit a lot.

But I never got into a fight with the intention of winning or losing by points. Someone was going to get knocked out.

It was important to me to be able to take whatever the opponent could throw at me; if I knew I could take his punches, I knew he couldn’t knock me out.

If I had a strong defense, there would always be the danger of not being strong enough to absorb his punches if he was able to get through my defense. This is the way we should deal with our ideas; they should be strong enough to take direct intellectual assault and still be standing.

The only way to do that, is to argue against our own ideas as relentlessly as possible until we beat the weaknesses out of them.

When I began to feel convinced about Islam, I did this. I attacked it from every conceivable angle…as I had done with every other religion I studied. Of course, Islam defeated every argument; at this point, I submitted, and I was ready for any criticisms I might encounter about my conversion.

I think too often we take an opposite approach. We come up with an idea, or we accept a popular idea, and immediately begin to defend it, without having previously actually proved it to ourselves. This is a major mistake. When you accept or believe an idea without having proven it, not only are you in danger of being actually wrong, you approach the defense of the idea egoistically instead of objectively. It becomes a personal issue to defend the ideas, and this automatically makes the defense irrational and flawed; even if the idea itself is correct. We defend it because we have aligned ourselves with it, entangling our own credibility with defending the idea. This prevents us from ever really ascertaining the idea’s real validity.

I have reached the ideas of Open Source Revolution, economic disruption and the democratization of corporate influence after a long intellectual process of attacking every conventional strategy available, at the end of which only this strategy was left standing. That is why I believe it is correct, and that is why I advocate it. If it can be proved invalid, I have not hesitation about abandoning it.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s