عن الانضباط – On discipline

image

الانضباط هو المظهر الحقيقي الأفضل، وربما الأوحد، الذي يعبر عن احترامك لذاتك… فتأكيداتك لنفسك ومحاولتك للتفكير بشكل إيجابي وانغماسك في مكافأة نفسك لكي تشعر بقيمتك… إلى أخره، فحتى إن كانت هذه الأشياء مفيدة لتعزيز احترامك لذاتك، إلا أنها كلها ستكون هباء منثورًا إن لم تكن تحترم نفسك بما يكفي للوفاء بوعودك لنفسك، وهنا يأتي الحديث عن الانضباط: وفائك بالعهود التي تقطعها لنفسك.

كيف تشعر حيال شخص يعطيك وعودًا كثيرة ثم يفشل بانتظام في الوفاء بها؟ قد تظل تحب هذا الشخص، وقد تغفر له قلة التزامه، وقد تظل تتمتع بصحبته، وهذا الجانب من المعادلة هو ما يتم تفسيره على أنه احترام الذات في الثقافة الشعبية، ولكن عندما نتحدث عن الوعود التي تقطعها لنفسك، تكون أنت كلا الطرفين في السيناريو.  فأنت الشخص الذي يتم خذلانه بسبب العهود الذي لم يتحقق وأنت نفس الشخص الذي فشل في الوفاء بالعهود.

حتى إن غفرت لشخص فشله في الوفاء بوعوده تجاهك، فلن تستطيع أن تهرب من إدراك أنك غير مهم لهذا الشخص بما يكفي لكي يأخذ وعده لك على محمل الجد ويفي به، لذلك فأنت عندما لا تفي بعهودك لنفسك فهذا سيعني أنك أنت الشخص الذي لا يأخذ نفسه على محمل الجد بما يكفي للوفاء بتلك العهود، قد تغفر الفشل ولكنك يجب أن تدرك أنك تغفر فشل ناجم عن عدم احترامك لذاتك… فهذا أبعد ما يكون عن احترام الذات، هذا تجاهل للذات وتقبل لهذه الآفة على علاتها.

الانضباط هو أن تأخذ نفسك على محمل الجد وأن تحافظ على عهودك لنفسك… ولهذا فعليك أن تراجع حياتك، وأن تحترم نفسك بما فيه الكفاية لتكون منضبطًا، فإذا وعدت نفسك بأنك ستنقص من وزنك أو أنك ستمارس الرياضة، أو أيًا كان من الأمور الأخرى التي تعد نفسك بها بشكل محدد، فاعلم أنك بالقدر الذي تأخذ به هذا العهد على محمل الجد فأنت تأخذ نفسك أيضا على محمل الجد بنفس القدر.

Discipline is the best, perhaps the only, real manifestation of self-respect. Giving yourself affirmations, trying to think positively, indulging yourself with gifts to make yourself feel valued, etc; even if these things are useful for increasing your self-esteem, they will all be nullified if you do not respect yourself enough to fulfill your own promises to yourself.  And that is what discipline is: keeping the promises you make to yourself.

How do you feel about someone who makes promises to you and regularly fails to fulfill them? You may still like that person, you may forgive them for their unreliability, and you may still enjoy their company. This side of the equation is what passes for self-esteem in popular culture. But when you are talking about promises you make to yourself, you are both parties in the scenario; the one who is being let down by an unfulfilled promise, and also the one failing to fulfill it.

Even if you forgive someone for failing to keep their promise to you, you cannot avoid recognizing that you are not important enough to that person for them to take the promise seriously that they made to you. So, when you do not keep promises to yourself, it means that you are the one who does not hold yourself in high enough regard to fulfill those promises. You forgive the failure, but you must recognize that you are forgiving a failure caused by your own disrespect for your own self. That is not self-esteem, that is self-disregard and feeling comfortable with it.

Discipline means that you take yourself seriously enough that you keep your promises to yourself. So, review your life. Respect yourself enough to be disciplined. If you vow to lose weight, or exercise, or or resolve to do any specific thing, know that however seriously you take that vow represents however seriously you take yourself.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s