تطور تكتيكي                                       Tactical development

image

حدث على الأقل مرتين حتى الآن أن تعلن مجموعة المقاومة الشعبية في مصر مسؤوليتها عن حرائق في مواقع للشركات التجارية ثم في وقت لاحق تقوم وسائل الإعلام بالإبلاغ أن الحرائق عرضية وناجمة عن معدات كهربائية متهالكة، وفي كلتا الحالتين يأتي توقيت إعلان المقاومة الشعبية عن مسؤولياتها قبل نشر وسائل الإعلام لأخبار الحرائق مما يضفي مصداقية على ادعاء المقاومة الشعبية، سيكون من المفيد أن نعرف ما إذا قام الفريق بتسليم رسالة مباشرة إلى الشركات المستهدفة لشرح ما يعتزمون القيام به وتوضيح مطالبهم، فهذا جانب هام جدًا من هذه الاستراتيجية.

وفيما يتعلق بتكتيك الحرائق، فكما كتبت من قبل، أرى أنه يترك مجالا كبيرًا للتشكيك في القضية ويسمح للسلطات ووسائل الإعلام بنكران حدوث عملية ثورية، حتى وإن كانوا متأكدون من حدوثها… ولا يبدو، مع ذلك، أنه هناك أية اعتراف حاليًا بأن عملية الأمس لم تكن مجرد حادث عارض.

طبعًا الشيء الأكثر أهمية هو أن تعرف الشركة المستهدفة أنه قد تم استهدافها، وهذا أنا واثق أنه قد حدث، ومع ذلك فمن المهم أيضا، ولعدة الأسباب، أن يتم الإعلان عن العمليات الثورية بصفتها عمليات ثورية وعدم نكرانها، فهذا مهم بالنسبة لمصداقية المجموعة التي تنفيذ العمليات وهو مهم أيضًا من أجل نشر الالتزام بالاستراتيجية بين الجماعات والأفراد الثوريين الأخرين.

وعلاوة على ذلك إذا بات من المعروف علنا أن الحراك الثوري قام بإعادة توجيه اهتمامه ضد سلطة الشركات، فيمكنه أن يبدأ في السيطرة على الخطاب كله ومن المحتمل أن تبدأ تهيئة ظروف تسمح للشركات بإعلان تأييدها طوعًا مع مطالب الثورة بشكل استباقي فقط لتجنب احتمال استهدافهم، ولكن طالما أن التكتيكات تترك مجالًا للشك (مثل حالة الحرائق) فهذا سيسمح النظام بنكران ما فعلوه من أجل طمأنة المستثمرين أنهم مازالوا في أمان وهم ينهبون ويستغلون البلد.

وبطبيعة الحال، فإنه من المتصور أن مثل هذا النكران وتأكيدات الأمان ستكون لصالح الثوار لأن هذا سيعني أن أهداف الشركات ستظل غير مستعدة ومتاحة للاستهداف في المستقبل على المدى القصير.

وأفترض أن تكتيك الحريق قد استخدم لأنه سريع وبسيط وقليل التكلفة عندما نتحدث عن إلحاق الضرر بأي شركة مستهدفة، فأنا واثق أن هذه المجموعات لديها موارد محدودة ويبذلون قصارى جهدهم مع ما هو متاح لديهم، ولكن علي أن أذكر أن تكتيك الحرائق خطير للغاية، لأن النار لا يمكن التنبؤ بمسارها حتى لو تأكد الثوار أن المبنى فارغ قبيل اشعال النيران فيه، فالنار يمكن أن تنتشر، وليس من الممكن ضمان أن العملية لن تؤدي الى خسائر في الأرواح، ومن الضروري في رأيي، تجنب أي خسائر في الأرواح.

آمل أن تنمو قدرات الثوار وكذلك وإبداعهم، وآمل أن يبدأوا في استكشاف الأساليب التعطيلية الأخرى، إن شاء الله، ولكن مرة أخرى، نحن نمر بعملية تحولية في تطبيق الجهاد وهذا سيستغرق وقتًا طويلًا، وبعض التجربة والخطأ، وسنتعلم في النهاية بتكرار التجارب… مصر والمغرب وتونس يمكن أن يكونا مختبرًا لتطوير هذه الاستراتيجية الجديدة والثوار في هذه الدول يمكنهم أن يصبحوا روادًا للنضال العالمي ضد استعمار الشركات، بإذن الله.

It has happened at least twice now that the Popular Resistance group in Egypt has claimed responsibility for fires at business locations which were subsequently reported in the media as accidental fires caused by dilapidated electrical equipment. in both cases the Popular Resistance claims of responsibility were issued well before the media published the news about the fires, which lends credence to their claims.It would be good to know whether or not the group has delivered a message directly to the targeted companies to explain their action and issue demands; that is a crucial aspect of this strategy.

With regard to the tactic of arson, as I have written, it leaves room for doubt about the cause, and allows the authorities and media to deny that a revolutionary operation has taken place; though they certainly know that it has. It does appear, however, that there is some recognition now that yesterday’s operation was indeed no accident.

Obviously, the most important thing is for the targeted company to know it has been targeted, and I am sure they do. However, it is also important, for a number of reasons, that the revolutionary operations be publicised as what they are, and not denied. This matters for the credibility of the group carrying out the operations, and it is important for spreading adherence to the strategy among other revolutionary groups and individuals.

Furthermore, if it becomes publicly known that the revolutionary movement is redirecting its attention against corporate power, you can begin to control the whole discourse, and you can potentially create conditions where companies will voluntarily align themselves with the demands of the revolution preemptively, just to avoid the possibility of being targeted. As long as the tactics leave room for doubt (like arson) it allows the regime to deny them and to assure investors that they are still safe to exploit and plunder the country.

Of course, it is conceivable that such denials and assurances may work to the benefit of the revolutionaries insofar as it will mean that corporate targets will remain unprepared and vulnerable in the short-term future.

I assume that the tactic of arson has been used because it is the easiest, fastest, simplest, and least expensive option for inflicting damage on a corporate target. I am sure these groups have limited resources, and are doing the best they can with what they have. But, it needs to be mentioned, the tactic of arson is also highly dangerous. Fire is unpredictable, even if the revolutionaries have confirmed that the a building is empty before they set it alight; fire can spread. It is not possible to guarantee that the operation will not result in casualties; and it is vital, in my opinion, that casualties must be avoided.

I hope that revolutionaries’ capabilities will grow, and their creativity, and that they begin to explore other disruptive tactics, insha’Allah. But, again, we are undergoing a transformative process in the application of Jihad, and this will take time, trial and error, learning by experimentation, and so on. Egypt, Morocco, and Tunisia can be the laboratory for developing this new strategy, and the revolutionaries in these countries can become the pioneers of the global anti-imperialist struggle, insha”Allah.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s