الإنكار والتعتيم                                         Denial and concealment

أعلنت تقارير وسائل الإعلام المصرية أن إحراق البنك السعودي الذي ادعت المقاومة الشعبية استهدافه كعملية ثورية، كان في واقع الأمر حريق عرضي.  من الممكن أن يكون ادعاء المقاومة الشعبية كاذبًا، وبنفس القدر من الاحتمالية قد يكون إدعائهم صادقًا ووسائل الإعلام لا تريد أن تعلن عن حقيقة هذا التطور الاستراتيجي.

وهذه المشكلة مقترنة بتكتيك الحرق، حيث من السهل جدًا إدعاء أنه وقع بفعل حادث.

ومع ذلك، فطالما أن الهدف على دراية حقيقية بأنه كان مستهدفًا، فسوف تحقق تلك العملية شيئًا ما.

والوضع المثالي هو أن يتم إدعاء المسؤولية بطريقة قطعية لا تقبل النقض، وإلا فإن وسائل الإعلام ستبذل قصارى جهدها للتكتم على الخبر.

وقد قامت صفحة المقاومة الشعبية بنشر الواقعة قبل نشر هذا الخبر بحوالي ساعتين مما يدعم ويقوي إدعاءهم بمسوؤلية الحادث.

هذا يشير إلى أن وسائل الإعلام تريد احتواء الموقف والحد من تكرار مثل هذه العمليات عن طريق نكران الهجوم … وهذا التصرف سيعطي نتائج عكسية على المدى الطويل.

فبينما تتم المزيد من العمليات وتظل وسائل الإعلام تنفي في كل مرة، سيبدأ الناس في النهاية بالتشكك حتى في الحوادث العارضة متصورين أنها من الأفعال الثورية.

 

image

The Egyptian media is reporting that  the bank fire claimed by the Popular Resistance as a revolutionary operation, was in fact an accidental fire.It is  possible that the Popular Resistance claim is false. It is just as possible that the claim is genuine, and the media do not want this strategic development reported.

This is a problem with the tactic of arson; it can easily be attributed to an accident.

However, as long as the target is aware of the reality of having been a target, the operation will have achieved something.

Ideally, though, the claim of responsibility should be irrefutable;  otherwise, yes, the media will make every effort to conceal the news

The Popular Resistance page posted the incident about 2 hours before this news piece was published,  so this supports their claim of responsibility.

It does suggest that the media want to contain this news by denying the attack…this will work against them in the long term.

As more operations take place, with the media denying them every time, eventually, people will begin to suspect any real accident was actually a rebel operation.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s