النسوية تحت هيمنة الذكورية         Male-dominated Feminism

image

قد لا توجد حجة أفضل من صناعة الإعلان للرد على الادعاء بأن الحجاب هو مظهر من مظاهر الهيمنة الذكورية.

فالشركات تعرف كما كانت تعرف لفترة طويلة جدا أن الرجال يحبون النظر إلى أجساد النساء، وفي الواقع لا يوجد أي شيء أخر يفضل الرجال النظر إليه عن هذا، وبقدر ما يحبون الهامبرغر إلا أنهم في النهاية يفضلون النظر إلى إعلان تظهر فيه امرأة جميلة ترتدي بيكيني وهي تحمل هامبرغر بدلا من النظر إلى قطعة البرغر نفسها.

ففي مجتمع ذكوري سنجد أن المرأة يكون غطائها أقل وليس أكثر، لآن هذا هو ما يريد الرجال النظر إليه والرجال هم في النهاية من تصاغ من أجلهم المعايير.

قد نفهم هذا في مجتمع يسيطر عليه الذكور، فالرجال يعتقدون أنه من حقهم النظر إلى المرأة، فإذا تغطت المرأة سيشعر الرجل بأنهم محرومون، لهذا فالمرأة المغطاة تتحدى استحقاقاتهم.

يمكنكم فك هذه الشفرة من الحجج المناهضة للحجاب التي تقول أشياء من قبل، “يسعى الحجاب لجعل المرأة غير مرئية في المجتمع”، على سبيل المثال.

وكأن المرأة ستختفي إذا كنت لا تستطيع رؤية سيقانها وشعرها ومعالم جسدها، فمثل هذه التأكيدات النسوية الزائفة تحول المرأة إلى مجرد “شيء” على مستوى أكثر عمقًا من إعلان الهمبرغر، فإذا لم تكن تعرض نفسها كديكور في الشارع لإمتاع عيون الرجال الممتنون فهي كيان غير موجود!

فالرجل إذا ارتدى سروال فضفاض وسترة بها غطاء للرأس بحيث لا يظهر منه إلا يديه ووجهه يظل ظاهرًا في المجتمع ولا يختفي لأن دور الرجل ليس من قبل الديكور والزواق ولكن هذا الدور حكر للمرأة، وفي النهاية يعتبرون أن هذا هو تمكين الغرب للمرأة.

لست متأكدا ما هي الصعوبة في أن نفهم أن هناك علاقة بين عرض ما يجعل الرجل ممتنا وبين هيمنة الرجل على هذا الذي يجعله ممتنا، كنتيجة تلقائية! وأنا لا أعتقد أن أحدنا يتساءل عما إذا كان الرجل سيكون أكثر امتنانًا عندما يرى امرأة شبه عارية أو عندما يرى امرأة ترتدي الحجاب.

أي صورة يبحث عنها الرجال أكثر عندما يدخلون على جوجل: صورة “كيم كارداشيان” أم صورة “امرأة أفغانية ترتدي برقع”؟ واحد + واحد = اثنان!

There is perhaps no better argument against the claim that hijab is a manifestation of male domination than the advertising industry.Companies know, and have known for a very long time, that men like to look at women’s bodies.  In fact, there isn’t anything men would rather look at. As much as they might like hamburgers, they would rather look at an advertisement of a beautiful woman in a bikini holding a hamburger than at the burger itself.

In a male-dominated society, women would be less covered, not more, because, well, that is what men want to see, and they control the norms.

And, this should be understood, in a male-dominated society, men believe it is their right to see it. If a woman is covered, men feel deprived.  The covered woman is defying their entitlement.

You can even decipher this from the anti-hijab arguments.  “Hijab seeks to make women invisible in the society”, for example.

As if the woman is not there if you cannot see her legs, hair, or the contours of her body. Such pseudo-feminist assertions objectify women on an even more profound level than the hamburger advert.  If she is not presenting herself as a decoration in the street for the appreciative eyes of passing men, she is a non-entity.

A man in baggy trousers, jacket and a hoodie, where only his hands and face can be seem, however, has not vanished from society; because men’s role is not decorative, women’s is; and that passes for Western female empowerment.

I am not sure what is difficult to understand about the connection between conforming to what gratifies men and being, therefore, dominated by them; and I do not think anyone wonders whether men are more gratified by seeing a scantily clad woman or a woman in hijab.

Whose image are men more likely to search for on Google, “Kim Kardashian” or “Afghani woman in burqa”? Do the math.

Advertisements

One comment

  1. سيدى …. علة تحريم جسد المرآة ليست غايه و لكنها وسيله لحفظ المجتمع ووقايته من أصحاب النفوس المجروحه و المريضه سواء من الرجال او النساء و صيانة الفرد و المجتمع من الانزلاق في الهاويه الاخلاقيه و الاجتماعيه المدمره التي نعاني كلنا منها الان و لا سبيل الي اقاذها الا من خلال منهج الحق و نهجه في صيانتها ووقايتها و علاجها

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s