الإسلام السياسي فيم وراء الشعارات           Islamism beyond slogans

image

إلى حد كبير نحن غير مؤهلون لأن نتولى الحكم! وتلك هي الحقيقة الصادقة والمؤلمة في ذات الوقت! فحتى ونحن منا من هم على مستوى كاف من التعليم، إلا أننا نحمل في العادة داخل تيار دماء عقولنا عدوى العقيدة الغربية التي هي الغرض الرئيسي الذي يحققه التعليم، أما من هم بدون تعليم كاف فيمكن تحصينهم ضد الدعاية الغربية إلى حد ما، ولكننا مع هذا نفتقر إلى مهارات التفكير النقدي والمعلومات وحتى الميل لفهم الديناميات الاقتصادية والجيوسياسية التي تشكل ظروفنا.

وحتى المتدينون جدًا بيننا، سواء متعلمون أو غير ذلك، فهم يملون إما لأن ينؤون بأنفسهم عن العمل التنظيمي السياسي الواقعي، أو أنهم يتناولون هذا العمل بطريقة مثالية وساذجة جدا تجعلهم عن غير قصد منهم يقدمون أنفسهم كأفضل حُجة وسبب لعدم خلط الدين بالسياسة.

ثم بعد ذلك يأتي الانتهازيون، الذين يفهمون بداهة أن هذا المشروع لن يذهب بنا إلى أي مكان وبالتالي فيمكنهم استخدامه كوسيلة لكسب المال والحصول على الشهرة من خلال الغوغائية بدون الحاجة منهم أن يفعلوا حتى القدر البسيط من مجرد صياغة أو تحرير أي سياسات واضحة، ناهيك عن تنفيذها.

الإسلام السياسي لديه طريق طويل ليقطعه قبل أن ينضج كنظرية اجتماعية سياسية كاملة النمو، وبمجرد أن يصل إلى مرحلة النضج فيجب أن نكون قادرين على تقديمه للعالم كله، وليس فقط في العالم الإسلامي، ليس فقط كمجرد بديل ولكن كالبديل الوحيد القابل للتطبيق أمام كل نظام سياسي آخر فاشل خرج من عقول البشر.

صياغة وتحرير المكونات السياسية والاقتصادية في الإسلام من خلال برنامج شامل ومرن، مثل: تقديم حلول عملية لعدد كبير من المشاكل التي تتصاعد يوميًا تحت الأنظمة الحالية للحكومات كفيل بأن يجلب حتما مئات الملايين من الناس إلى الإسلام، وملايين من آخرين سيعترفون ببساطة بتفوق نظام الإسلام الاجتماعي والسياسي والاقتصادي.

والتحدي هو أن هذه الصياغة لابد أن تتم من قبل المسلمين الذين لابد أن تكون كمال عقيدتهم الإسلامية غير قابلة للتحليل وغير قابلة للجدال وغير قابلة للصياغة، فعندما ندعو إلى الإسلام السياسي فذلك لأننا مسلمون ونعلم أن الإسلام عظيم، ولكن عندما نبدأ في الحديث عن الحكومة الإسلامية فمعظمنا لا يفكر إلا في قانون العقوبات أو الحدود أو ربما حظر الربا. بعبارة أخرى، فإن معظمنا لا يعرف حقًا ما هو المقصود بالحكومة الإسلامية.

ففي النهاية نجد أنه في جميع أنحاء العالم الإسلامي يُرفع الآذان للصلاة، وتوجد المساجد والمدارس الإسلامية ويمكن للمرأة أن ترتدي الحجاب ويمكن للرجال أن يتركوا لحاهم، كما أن هناك محاكم تتعامل بأحكام الشريعة الإسلامية مع القضايا المدنية فنجد خيارات إسلامية في القوانين الجنائية مثل القصاص والدية وغيرها… إذا ما هو الذي ينقصنا على وجه التحديد؟ تنفيذ أكبر للحدود؟ هل يعتقد أحد حقًا أن الظروف البائسة في مجتمعاتنا سيتم معالجتها فقط اذا قامت الحكومة برجم الزناة وقطعت أيدي السارقين؟ هل ستتغير حياتنا حقًا إلى الأفضل إذا قامت الحكومة بتنفيذ الإعدام بقطع الرأس بدلا من الرمي بالرصاص؟

هذا أمر مثير للسخرية بشكل واضح! ولكن هذا هو مستوى نقاشنا… وهو مستوى مناقشتنا لأننا حتى الآن لم نفهم، وبالتالي لم نقوم بصياغة ما هو المقصود بالحكومة الإسلامية، أي ما هو المقصود بالإسلام السياسي، فحتى الآن الإسلام السياسي ليس أكثر من شكوى غامضة من فساد النظام… لقد تأخر الوقت علينا كثيرًا وما بدأنا بعد في تحديد أهدافنا وسياساتنا، لكي نقوم بتقديم الحلول التي وعد بها ديننا، ليس فقط لأنفسنا ولكن للعالم قاطبة.

We are not, by and large, qualified to rule.  That’s the sad, honest truth. Those of us with a sufficient level of education, generally carry within our mental blood stream the infections of Western orthodoxy which it is the principle purpose of that education to deliver.Those of us without sufficient education may be inoculated against Western propaganda to some extent, but we lack the critical thinking skills, the information, and even the inclination, to understand the economic and geopolitical dynamics that shape our conditions.

The very religious among us, whether educated or otherwise, tend to either distance themselves from  the work of realistic political organizing, or approach that work in such a self-righteous and simplistic way that they inadvertently offer the best argument against mixing religion and politics.

And then, of course, there are the opportunists, who intuitively understand that this project is going nowhere, and can therefore be used as a vehicle for making money and acquiring fame through demagoguery without them ever being required to do so much as actually articulate any clear policies, much less implement them.

Political Islam has a long way to go before it matures as a full-grown sociopolitical theory. Once it reaches maturity, we should be able to present it to the world, and not only the Muslim world, as not a, but the viable alternative to every other demonstrably failed political system that has yet sprung from the minds of men.

Articulating the political and economic components of Islam in a comprehensive, but flexible, platform; providing practical solutions to the plethora of problems that are mounting daily under the existing systems of government, will inevitably bring millions upon millions of people to Islam, and millions of others who will simply recognize the superiority of its social, political and economic system.

The challenge is that this articulation must be done by Muslims whose belief in Islam’s perfection is un-analyzed, unquestioned, and is itself, inarticulate. When we advocate Political Islam, it is because we are Muslims, and we know that Islam is superior, but when we start talking about Islamic government, most of us can only think of the penal code, and perhaps the prohibition of Riba. In other words, most of us do not really even know what we mean by Islamic government.

After all, throughout the Muslim world, the call to prayer is made, there are mosques, there are Islamic schools, women can wear hijab, men can grow beards, and there are even Shari’ah courts that handle civil matters, and in most cases involving blood, Qisas and the option of Diya are upheld in the criminal code; so what exactly is missing? Greater enforcement of the Hudood? Does anyone really believe that the miserable conditions in our societies will be remedied if only the government would stone adulterers and cut off the hands of thieves? Will our lives really be improved if the government carries out executions by beheading instead of firing squads?

This is patently ridiculous; but it is the level of our discussion; and it is the level of our discussion, because we have yet to understand, and therefore yet to articulate, what Islamic government actually means; what Political Islam actually is. Until now, Political Islam is not more than a vague complaint about the corruption of the system. It is far overdue for us to begin defining our goals and policies, and providing not only ourselves, but the world, with the solutions promised by our Deen

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s