الغزو الخفي                                         The conquest by stealth

صرح أحمد هيكل في مقابلة أن أي حكومة مصرية يمكنها أن تختار ( لعدم وجود لفظ أفضل) إما أن تتخذ خطوات لتلبية طلبات التجارة الدولية وإما أن السوق الدولية هي التي ستفرض حلولها على الحكومة، فإذا ركزنا انتباهنا فسنجد انه لا يوجد خيارات أصلا، فإمبراطورية الشركات لسان حالهم يقول: “..ائْتِيَا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا!”

يجب أن يكشف لك هذا حقيقة موقف حكومات اليوم وفي المقابل موقف الشركات متعددة الجنسيات والمؤسسات المالية وهذا هو الحال سواء كان حاكمك ديكتاتوريًا أو ديمقراطيًا.

فرض الأجندة الإمبريالية طواعية يسمى ” قيادة” والفشل في ذلك يسمى “عدم كفاءة” ومعارضة ذلك بفعالية يسمى “إرهابًا”.

النيوليبرالية ليست سوى غزو خفي.

سوف يخبرونك أن التمويل يجب أن يتم اقتطاعه من المدارس والمستشفيات والخدمات العامة وما إلى ذلك من اجل تغطية ديون الدولة، وحقيقة ما يخبرونك به هو أن الحاجة لمستثمرين أجانب (وهم الطبقة الأغنى والأكثر تأثيرًا في العالم) له الأولوية على احتياجاتك، ويخبرونك أن الوظيفة الرئيسية للميزانية القومية هي إغناء أسيادك المستعمرين.

يقول هيكل أن نسبة الدين إلى الناتج المحلي تكاد تصل إلى 100%، وهذا شيء لا يمكن تحمله!  في حين أنه في الولايات المتحدة وصلت نسبة الدين إلى الناتج المحلي لـ100% قبل الحرب العالمية الثانية، وحتى في اليابان ( ثالث أقوى إقتصاد في العالم) وصلت نسبة الدين إلى الناتج المحلي لـ230%، حتى أن ديك تشيني قال كلمته الشهيرة صراحة “العجز لا يهم!”. الولايات المتحدة الأمريكية سددت عجزها مرة واحدة فقط خلال تاريخها قبل 180 عاما، وتسبب هذا الأمر في كارثة مالية.

“تغطية الدين” ليست واجبًا ماليًا وإنما هي ستار للنهب ومبرر تستخدمه الحكومة ‘عن طريق التخيير’ لكي تفرض على الناس بالقوة ما تريده إذا رفضوا الإذعان.

يجب أن تعرف أن أي شخص تنتخبه اليوم في مصر سيكون تحت نفس النظام وسوف يُفْرَض عليه أن يخدم نفس الأجندة، فلا تتطلع الى من سيكون في حكومتك ولكن فكر فيمن يتحكم بها ويسيطر عليها.

12696538_1677084612534488_2082571124_o

Ahmed Heikal stated in that interview that any government of Egypt has the choice (for lack of a better word), to either take steps to satisfy the demands of international business, or else “the market” will impose its own solutions. If you are paying attention, that means there is no choice.The corporate empire is saying “submit, willingly or unwillingly”.

This should reveal to you the actual position of government today vis-à-vis the multinationals and financial institutions. And that is the case whether your ruler is a dictator or a democrat.

Imposing the imperial agenda willingly is called “leadership”, failing to do so is called “incompetence”. Actively opposing it is called “terrorism”

Neoliberalism is nothing but conquest by stealth.

They will tell you that funds have to be cut from schools, from hospitals, from public services and so on, in order to service the country’s debt. What they are telling you is that the needs of foreign investors, the wealthiest and most powerful minority on the planet; take priority over your needs. They are telling you that the main function of the national budget is to enrich your imperial overlords.

Heikal said that a debt-to-GDP ratio approaching 100% is unsustainable. The US has had a debt-to-GDP ratio of 100% since World War II, and Japan (the 3rd most powerful economy in the world) has a debt-to-GDP ratio of 230%! Even Dick Cheney stated plainly, “deficits don’t matter”. The United States only paid off its deficit once in history, 180 years ago, and it caused financial disaster.

“Servicing debt” is not at all a fiscal imperative; it is only a camouflage for plunder. It is the rationale given by governments to do “by choice” what will be imposed upon them by force if they fail to capitulate.

You have to know that anyone you elect in Egypt today is going to be under this same system, and will be obliged to serve this same agenda. Don’t look at who is in your government…look at who is controlling it.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s