لماذا أرى أن الكراهية غير ذات صلة                           Why hate is irrelevant

image

قد تبدو هذه الحجة كأنها ذات دلالة غير هامة ولكني لم أقبل يومًا كون العنصرية أو الكراهية قضايا يجب أن تستحق اهتمام أي شخص، إلا أن ما يهم حقًا هو التمييز. أتذكر أنني من فترة طويلة رأيت المخرج سبايك لي في حوار، وعندما سئل عما يطلق عليه ” العنصرية العكسية… أي العنصرية المعادية لأصحاب البشرة البيضاء” استبعد هذا الأمر واعتبره مستحيلا على المستوى العملي لأن أصحاب البشرة السوداء في أمريكا ليسوا في وضع يمكنهم من التمييز ضد أصحاب البشرة البيضاء، وبعبارة أخرى، إذا كان شخص أميركي من اصل أفريقي يكره شخص أبيض لأنه أبيض، فلا يوجد مضمون عملي وراء مثل هذا التحيز، لهذا فهو لا يهم.

شيء منطقي جدا بالنسبة لي!

ماذا يهم على وجه الأرض إذا كان الناس يكرهون بعضهم البعض ما دام هذا العداء شخصي لا يعبر عن نفسه في شكل تمييز واضطهاد؟ ماذا يهم طالما أنه سيظل في شكل تحيز داخلي يدور في عقول هؤلاء الناس؟

القانون لا ينظم النفسيات لأنه ينظم فقط السلوك العام، ويبدو لي أن الدعوات المطالبة بإنهاء العنصرية أو الكراهية أو أيا كان، تعتبر إلهاء عن القضية الأكثر أهمية وهي التمييز، بل ويمكن أن تستخدم هذه الدعاوي للحفاظ على الممارسات التمييزية لأنك طالما ظللت تقول أمور مثل: “إن العنصرية هي المشكلة”، فسيكون هناك من يقولون بأن التمييز خارج نطاق التشريع (كما هو)، وبالتالي فيجب أن ألا تكون القوانين التي تمنع التمييز تحت تركيزنا.

بصراحة، من يهتم إذا كان شخص ما واقعًا تحت وهم أن عِرقه متفوق على عِرق غيره، طالما أنه يُمنَع من إظهار تحيزه في المجتمع؟

لا يوجد أي سبب يمنع الناس الذين يكرهون بعضهم البعض أن يعيشوا في وئام، إذا كانت هناك قوانين تهذب وتحكم سلوكهم.

أنا لا أفكر في هذا من منطلق العنصرية بقدر ما أفكر فيه من حيث علاقتنا بالكفار، لماذا يجب علينا، أو عليهم، التظاهر بأننا لسنا في صراع؟ لماذا يجب علينا، أو عليهم، أن نكون ملزمين بنكران عدائنا الأساسي تجاه بعضهنا البعض؟

هم يكرهوننا، ونحن نعرف هذا!

هم يريدون أن يطفئوا نور الله، ونحن نعلم هذا!

نحن نريدهم أن يدخلوا في الإسلام ويطيعون الله، وهم يعرفون هذا!

نعم، نحن في صراع أصولي!

ولكن هذا لا يعني تلقائيا أن نكون في سعي مستمر لإبادة متبادلة.

نحن نعيش في عالم واحد مع حيوانات مفترسة مثل، الأسود والدببة وأسماك القرش، وكون هذه الحيوانات مفترسة وخطيرة لا يعني أنه علينا إبادتها ومسحها من على وجه الأرض!

بل علينا أن ننظم تفاعلنا، ونتخذ تدابير لحماية أنفسنا منهم.

فلا يهم أن كان الدب يريد أن يأكلك، طالما أنه لن يكون في إمكانه أن يأكلك.

This may seem like a petty semantics argument, but I have never really accepted that racism or hate are issues that should merit anyone’s concern; rather what matters is discrimination.I remember a long time ago seeing the film director Spike Lee in an interview; when he was asked about so-called “reverse racism, that is, anti-White racism, he dismissed it as impossible on a practical level because Blacks in America are not in a position to discriminate against Whites.

In other words, if an African-American hates a white person because he is a white person, there are no practical implications from that prejudice; so it doesn’t matter.

That makes sense to me.

What on earth does it matter if people hate other people, as long as this personal animosity does not manifest itself in discrimination and oppression? If it remains some internal bias in those people’s minds?

Law cannot regulate personalities, only public behavior.  It seems to me that calls to end racism or hate or what have you, are diversions from the far more relevant issue of discrimination, and can even be used to maintain discriminatory practices because as long as you say, for instance, that racism is the problem, there will be those who will argue that this is beyond the scope of legislation (as it is), and therefore, laws preventing discrimination should not be our focus.

Honestly, who cares if someone is under the delusion that his or her race is superior to others, as long as they are prevented from manifesting that prejudice in society?

There is no reason why people who hate each other cannot live in harmony, if there are laws governing their behavior.

I am not thinking about this in terms of racism so much as in terms of our relationship with the Kuffar.  Why should we, or they, pretend that we are not in conflict?  Why should we, or they, be obliged to deny our fundamental animosity towards each other?

They hate us, we know.

They want to put out Allah’s Light, we know.

We want them to come to Islam and obey Allah, they know.

Yes, we are fundamentally in conflict.

That does not automatically mean that we are in a continuous pursuit of mutual extermination.

We live in the world with predators; lions, bears, sharks, etc.  The fact that these predators are dangerous does not mean that we have to cull them and wipe them off the face of the earth.

We regulate our interaction.  We take measures to protect ourselves from them.

It doesn’t matter that a bear wants to eat you, if he can’t.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s