كسر حلقات سلاسل الاستعباد                           Breaking the links in the slave chains

image

إذا كنتم تبحثون عن قضية محددة لكي تقومون بتنظيم المعارضة حولها في مصر، فقد قدم إليكم البنك الدولي للتو قائمة طويلة من هذه القضايا. في نهاية العام الماضي وافق البنك الدولي على منح قرض للسيسي بـ3 مليار دولار على أن يقوم بدفع هذا المبلغ على أقساط من 1 مليار دولار سنويًا على مدى السنوات الـ3 المقبلة.

الدفعة الأولى سيتم دفعها في أقرب وقت بمجرد أن تفي الحكومة المصرية بالشروط اللازمة، وهذه الشروط هي ذاتها قائمة القضايا التي تبحثون عنها.

وتشمل مطالب البنك الدولي ما يلي:

  • خفض فاتورة أجور موظفي الحكومة إلى 8,2% من الناتج المحلي في العام المالي 2014/2015 ليصبح 7,3 من الناتج المحلي بحلول 2018/2019.
  • خفض فاتورة دعم الطاقة من 6,6% في العام المالي 2014/2015 إلي 3,3% في 2016 ثم أقل بحلول 2018/2019.
  • تقليص الحصة السوقية لشركات الطاقة الحكومية من 92% إلي 85% بحلول 2018/2019.
  • يتم تحرير سوق الغاز الطبيعي كاملًا.
  • سيكون لدى الحكومة 180 يوما من تاريخ اتفاقية القرض (حتى 16 يونيو 2016) لكي تتخذ خطوات مرضية نحو تطبيق نظام ضريبة القيمة المضافة.

هذه القائمة تمثل الوصفة النيوليبرالية القياسية من الإصلاحات، وكلها مصممة لتقويض السيادة الاقتصادية وإتاحة مصر لنهب الشركات متعددة الجنسيات، وتعميق الفقر.

وهذه هي نفسها حلقات السلاسل التي توضع حول أعناقكم.

المرسوم الرئاسي بالموافقة على هذا القرض وشروطه، لابد أن يصدق عليه من قبل البرلمان، لهذا فمن الناحية النظرية، لا تزال لديكم فرصة للضغط على الحكومة للانسحاب من الاتفاق.

إذا نظمتم الاحتجاجات ضد هذه السياسات المحددة؛ أي ضد الشروط المفروضة من قبل البنك الدولي بدلا من الشعارات المجردة وغير الواقعية المناهضة للانقلاب فيحتمل أن يصبح لكم تأثير حقيقي.

حتى العمليات المسلحة، إذا تمت فينبغي لها أن يبرز هذه القضايا.

وإذا أمكن فيمكنكم القيام بأعمال تعطيلية ضد الشركات الكبرى في مناطق ودوائر محددة مع إرفاق رسائل إلى أصحاب ومدراء تلك الشركات ونصحهم بالضغط على أعضاء البرلمان عن هذه المناطق والدوائر لمعارضة المصادقة على اتفاقية القرض وإلا فإن الاضطرابات في دوائرهم الانتخابية ستكون أكثر كثافة.

If you were looking for a specific issue around which to organize opposition in Egypt, the World Bank,  just gave you a list.At the end of last year, the World Bank agreed to give Sisi a $3 billion loan to be paid in installments of $1 billion per year over the next 3 years.

The first installment will be paid as soon as Egyptian government fulfills the necessary conditions…those conditions are your list of issues.

The World Bank’s demands include the following:

  • Public sector wages bill must be reduced from 8.2 percent of GDP in the 2014/15 fiscal year to 7.3 percent of GDP by 2018/19.
  • Energy subsidies must be reduced from 6.6 percent in FY2014/15 to 3.3 percent of GDP this year, and further by 2018/19.
  • The state-owned electricity company must reduce its share of the market from 92 percent last year to 85 percent by 2018/19.
  • The natural gas market to be fully liberalized.
  • The government will have 180 days from the date of the loan agreement (until June 16, 2016) to take satisfactory steps towards the implementation of a Value Added Tax system.

This list represents the standard neoliberal menu of reforms, all designed to undermine economic sovereignty, open Egypt up for plundering by multinationals, and deepen poverty.

These are the links in the chains being placed around your necks.

The presidential decree agreeing to this loan, and its conditions, has yet to be ratified by the parliament, so, theoretically, you still have a chance to pressure the government to withdraw from the agreement.

If you organize against these specific policies; against the conditions imposed by the World Bank; instead of abstract and unrealistic anti-Coup slogans, you can potentially have a genuine impact.

Even militant operations, if they are undertaken, should highlight these issues.

If possible, you can carry out disruptive actions against major companies in particular districts with accompanying messages to the owners and executives of those companies advising them to pressure the member of parliament for that district to oppose ratification of the loan agreement, or else disruption of business in his constituency will intensify.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s