هل هي ثورة أم هوالقصاص؟                     Revolution or retribution?

image

عندما يسمعكم النظام تقولون أشياء من قبل “القصاص!” أو “قسمًا سننتقم!” فأنا أعدكم أن مثل هذه الكلمات تطمئنهم جدًا لأنكم لا تنادون بالتحرر، فالانتقام ليس ثورة لأن الثورة الحقيقية هي أفضل الانتقام.

الشهداء يستحقون أكثر من مجرد معاقبة النظام الذي قتلهم، إنهم يستحقون النصر للقضية التي من أجلها قتلوا.

إن النصر يتطلب رؤية شاملة واستراتيجية طويلة الأجل، وليس الانتقام قصير الأجل! الأمور بين أي شعب والطاغية الذي يضطهدهم أكبر من أن يتم تسويتها باتباع طريقة العين بالعين مع قوات الأمن.

أيا كان من يدعو إلى مفهوم القصاص كاستراتيجية لتفكيك نظام القمع يحتاج إلى تبرير دعوته هذه بأدلة ذات مغزى تؤكد فاعلية هذه الطريقة، أو حتى أنها أثبتت فاعلية في أي وقت أخر أو في أي مكان أخر.

لا أعرف كيف أكون أكثر وضوحًا من هذا وأنا أقول لكم أنكم لن تحرروا مصر عن طريق تفجير مراكز الشرطة.

الهجمات المتفرقة على قوات الجيش والأمن تحدث في كل مكان، وهي لا تشكل تحديًا خطيرًا للنظام، العمليات المسلحة واسعة النطاق تنفذ باستمرار، وتتطلب تمويل ولن يمول أي شخص مثل هذا في مصر إلا أعدائها.

هذا الطريق لا يؤدي إلا إلى الدمار والانهيار، ولا يؤدي أبدًا للتحرير، ونتيجته تكون أكبر بكثير من الضعف والوهن ولن تكون نتيجته أبدًا التحرر والاستقلال.

الجهاد يعنى القتال والنضال المسلح فقط عندما يكون القتال والنضال المسلح فعالين أكثر عن أي وسيلة أخرى في إعلاء كلمة الله، فإذا لم يكن هذا النهج هم النهج الأكثر فعالية، فإن اعتماده لا يعد من باب الجهاد ولكن من باب الفساد في الأرض.

لا تنزعوا الصبر من الجهاد!

ليس من الجهاد أن تندفع ملوحًا هنا وهناك بسبب الإحباط واليأس لأنك لا تعرف ماذا تفعل غير هذا، أو أنك لا تفهم، أو لم يكن لديك الانضباط لمعرفة ودراسة وتطبيق استراتيجيات طويلة الأجل.

العنف ليس سحرًا، وإنما آداه مثل أي آداه أخرى، ويجب أن تستخدم بذكاء وعلى نحو ملائم، ومن خلال تقييم واقعي لديناميات السلطة القائمة، وبخطة واضحة.

When the regime hears you calling for retribution,I promise you, it assures them; because you are no longer calling for liberation.Revenge is not revolution, but real revolution would be the best revenge.

The martyrs deserve more than the mere punishment of the regime that killed them, they deserve victory for the cause for which they were killed.

That victory requires comprehensive vision and long-term strategy, not myopic vengeance.  The matter between any people and the tyrant who oppresses them is too great to settle for tit-for-tat skirmishes with security forces.

Whoever advocates the concept of retribution as a strategy for dismantling the system of oppression needs to justify that with meaningful evidence that it can work, that it has ever worked anywhere.

I am not sure how much more clearly I can state it; you will not liberate Egypt by bombing police stations.

Sporadic attacks on the army and security forces happen everywhere, and this poses no serious challenge to a regime.  Large-scale armed operations, carried out consistently, require sponsorship, and no one will sponsor that in Egypt except your enemies.

And this route leads only to destruction and collapse, not liberation.  It results in far greater vulnerability and weakness, not liberation and independence.

Jihad means killing and armed struggle only when killing and armed struggle will work more effectively to raise the Word of Allah than any other means.  If this approach is not the most effective approach, then adopting it is not Jihad, it is fasad.

Do not remove patience from Jihad.

It is not Jihad to lash out in frustration and hopelessness because you do not know what else to do, and do not understand, or do not have the discipline to learn, study, and apply long-term strategies.

Violence is not magic; it is a tool, like any other, and it must be used intelligently, appropriately, and in the context of a realistic appraisal of existing power dynamics and a clear plan.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s