ابحث عن نقطة قوتك داخل نقاط ضعفهم                         Find your strength in their weakness

image

هناك فرق بين السلمية كفلسفة أخلاقية وبينها كاستراتيجية عملية، فالأولى بصراحة لا معنى لها أما الأخيرة ففي الغالب تعني الكثير، وكما قلت مرارًا وتكراًرا الحركات الاجتماعية السلمية يكون لها نسبة أكبر بكثير من النجاح.

قبل اعتناقي للإسلام كنت معجبًا بغاندي ودرست أفكاره على نطاق واسع، ونفس الشيء بالنسبة لفلسفة واستراتيجية مارين لوثر كينج.

أكد غاندي على أن السلمية ليست تكتيكًا للضعفاء، وقال أن قدرتك على أن تكون عنيفًا تعتبر مكونًا أساسيًا من مكونات السلمية، فإذا لم يكن لدى الناس القدرة على استخدام القوة فإن استخدامهم للسلمية في هذه الحالة لا يكون خيارًا حرًا ولكن خيارًا إجباريًا ينزع عن السلمية قيمتها الأخلاقية، وهذا ما أوضحه لنا رسول الله ﷺ عندما قال: لَيْسَ الشَّدِيدُ بِالصُّرْعَةِ، إِنَّمَا الشَّدِيدُ الَّذِي يَمْلِكُ نَفْسَهُ عِنْدَ الْغَضَبِ.”… هذا طبعا وهو قادر أن يصرع من أغضبه.

إذا كنت ذكيًا بما يكفي أن تعرف أن السلمية بوصفها مبدأ أخلاقي مطلق غير منطقية وغير طبيعية، ولكنك تجد نفسك في موضع ضعف، فالسلمية إذا ليست خيارك المثالي لأنها في هذه الحالة تعتبر انتحارًا.

وعلى النقيض فعندما تكون أضعف من خصمك، يكون من الضروري أن تعرف نقاط ضعفه وتستهدفها حصريًا وبشكل متكرر لتعويض عدم التوازن النسبي بين قوتكما.

كما كتبت عدة مرات من قبل، أي رجل بغض النظر عن حجمه وقوته، لديه القدرة على هزيمة أي رجل آخر جسديًا، بغض النظر عن حجم وقوة هذا الأخر، إذا تعرف على ما نطلق عليه “نقاط الضغط” في عدوه، وهذا هو بالضبط مفهوم استراتيجية تعطل النظام الاقتصادي، فنحن نستهدف النقاط الأكثر ضعفًا في هيكل السلطة، ثم نوظيف الحد الأدنى من الجهد لتحقيق الحد الأقصى من التأثير.

There is a difference between nonviolence as a moral philosophy and as a practical strategy. The former, frankly, makes no sense, the latter can, and often does make sense; and as I have said repeatedly, nonviolent social movements have a far greater ratio of success.Before I came to Islam,I was a great admirer of Gandhi, and studied his ideas extensively; as well as the philosophy and strategy of Marin Luther King.

Gandhi maintained that nonviolence is not a tactic of the weak. He said that the capacity to be violent is a necessary component of nonviolence. If a people do not have the capability to use force, their use of nonviolence is not a deliberate choice, but a choice of necessity; that deprives it of its moral value. This is similar to the principle Rasulullah ﷺ explained about how the strong man is the one who can restrain his anger when he has the ability to lash out.

If you are intelligent enough to know that nonviolence as an absolute moral principle is illogical and unnatural, but you find that you are in a weak position; nonviolence is not your ideal choice; indeed, it is suicidal.

Rather, when you are weaker than your opponent, it becomes imperative for you to identify his weaknesses and vulnerabilities, and to target those exclusively and repeatedly to offset the imbalance of relative power.

As I have written many times before, any man, regardless of his size and strength has the ability to physically defeat any other man, regardless of his size and strength, if he can identify his enemy’s pressure points. That is precisely what the strategy of economic system disruption does: it targets the most vulnerable points in the power structure, employing minimum effort for maximum impact.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s