اضرب بقوة، اضرب بسرعة، اضرب بدقة                       Hit hard, hit fast, hit precise

يجدر بالذكر أن الكفاءة في تنفيذ العنف الجسدي تكون أكثر إخافة من العنف المنفذ بشكل ضعيف. فمثلا ً لو أن رجلا ً استطاع أن يسقط رجلا ً آخر بسرعة وبضربة واحدة أو بمجموعة متلاحقة من الضربات بدلا ً من التلاحم معه فسيمنع هذا تدخل الآخرين وسيكونون أقل ميلا ً إلى المحاولة.القليل من الناس، حتى الشرطة، بالكاد سبق لهم تلقي ضربات في الوجه والأقل بالطبع يريدون تلقي هذه الضربات.

فلا حاجة بك إلى تعلم حركات معقدة للدفاع عن النفس بغية إسقاط أحدهم أرضا ً كما أنك أصلا ستنسى أغلب الحركات في العراك الحقيقي لأن قلبك سينبض بسرعة والأدرينالين سيتدفق في جسدك.

أنصحك بالتمرن على اثنتين أو ثلاث من الضربات الأساسية، والتركيز على زيادة عوامل القوة والسرعة والدقة واستهداف الذقن ( أسفل زاوية الفم). فهي من نقاط الضعف لأنها عبارة عن تجمع لحزمة من الأعصاب أو كما نسميها في الملاكمة “النقطة الجميلة”، فباستطاعتك أن تسقط أحدهم أرضا ً إذا ضربت أحد هذه النقاط بالقوة الكافية خاصة إذا كان يفقتد الخبرة والاستعداد.

مفيد أن نشاهد لقطات للشجارات التي حدثت في الولايات المتحدة يوم “الجمعة السوداء” عندما هاجم الناس بعضهم البعض للحصول على مختلف البضاعة المعروضة للبيع! شاهدوا طريقة اعتقال الشرطة للناس حتى تتمكنوا من دراسة الحركة الجسمانية وهي في حالة الصراع الحقيقي.

ستلاحظون أن حتى أفراد الشرطة والأمن الذين تم تدريبهم على كيفية إخضاع الأفراد المتصارعين عادة لا يعالجون الموقف بطريقة منضبطة أو فعالة، فنجدهم يستخدمون الكثير من التقييد والسحب والدفع والالتحام …الخ، ويبدوا أن معظم الناس بما فيهم الشرطة لا يعرفون فعلا كيف يتعاركون.

المواجهات الجسدية في هذه الحالات تجري وتقريبًا على نحو فوضوي وعشوائي، فأي تدريب قد يكونوا تلقوه يختفي ويتصرف الطرفان بمحض الغريزة التلقائية، وهذا هو السبب في أنني لا أوصي بممارسة تقنيات الفنون القتالية المعقدة إلا إذا كنتم قادرين على تكريس السنوات والعديد من الساعات يوميا لحفر التقنيات في عقولكم حتى تتحول إلى ردود أفعال تلقائية، فمن المرجح أن تنسى كل الخطوات التي تعلمتها عندما تجد نفسك في معركة حقيقية، وبصراحة، فلا بأس إذا نسيت لأنك لن تكون في مواجهة جيسون بورن مثلا.

يكفي أن تتعلم كيف تسدد لكمة أو لكمتين وكيف تستهدف الذقن، ولنضع في اعتبارنا خمس أسس مهمة:

1) جسم الخصم دائمًا سيتبع رأسه

2) تحرك إلى الأمام دائمًا

3) لا تقع أرضًا أبدًا

4) حاول الحفاظ على المسافة بينكم

5) تعامل مع حركات الخصم بحركات تكملها لا تعاكسها (فإذا كان يسحبك فلا تسحبه في الاتجاه المضاد بل ادفعه في الاتجاه الذي يسحبك إليه، وإذا كان يدفعك لا تدفعه بل اسحبه في الاتجاه الذي يدفعك إليه، وبهذه الطريقة ستستخدم قوته ضده).

It is worth mentioning that efficiently executed physical violence is far more intimidating than poorly executed melee. If a man can quickly drop another man with a single strike or a fast combination of blows rather than grapple with him, not only will others have less chance to intervene, they will be less inclined to try.

Few people, including the police, have ever been forcefully struck in the face, and even fewer ever want to be. You do not need to learn complicated martial arts moves to knock someone down. You are unlikely to remember the moves anyway in a fight, with your heart pounding and adrenaline rushing through your body.

I would advise you to just practice two or three basic strikes. Work on your speed, power, and accuracy, and aim for the chin just below the corner of the mouth. This is a pressure point, a cluster of nerves, what we call in boxing “the sweet spot”, and you can fairly consistently knock a man out if you hit it hard enough, especially if he is inexperienced or unprepared.

image

 It is useful to watch clips of fights such as the brawls in the US on “Black Friday” when people attack each other over various sale items, and to watch scenes of police arrests; so you can study the physical dynamics of a real conflict situation.

You will notice that even police and security personnel, who are certainly trained in how to subdue a combative individual, usually do not handle the situation in an efficient, disciplined way

There is always a lot of clutching, pulling, shoving, grappling and so on. Most people, even the police, do not actually know how to fight.

Physical confrontations are almost always chaotic and haphazard; any training they may have received vanishes, and they act exclusively by spontaneous instinct.

This is why I do not recommend for you to practice complex martial arts techniques. Unless you are able to dedicate years and many hours a day to drill the techniques into your mind until they become reflex responses, you are likely to forget every move you have learned when you find yourself in a real fight. And, frankly, that is fine. You are not going to be fighting Jason Bourne.

Just practice two or three good punches, aim for the chin, and keep in mind five fundamentals:

–The body of the opponent follows his head

–Always move forward

–Stay off the ground

–Try to maintain distance

–Counter the opponent’s action with a complementary action, not an opposite action (if he pulls, don’t pull back; push. If he pushes, don’t push back; pull. This way you use his momentum against him)

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s