كل شيء متعلق بالسياسات، يا غبي                                 It’s about policies, Stupid

image

معظم الناس لا يبالون بمن هم حكامهم ولا بنوع النظام السياسي الذي لديهم، وكل ما يعنيهم في الحياة هو الظروف التي يعيشون فيها، وقد يكون هذا صحيحًا حيث أن أولى مسؤولياتنا الاجتماعية تكون تجاه عائلاتنا.

فالذين يكافحون من أجل لقمة العيش والحفاظ على سقف فوق رؤوس أطفالهم لا يملكون ترف الاحتجاج للإفراج عن السجناء السياسيين أو محاولة قلب نظام الحكم.

فهم في كفاح يومي من أجل البقاء على قيد الحياة، فمن سيكون لديه الوقت لتنظيم حركات سياسية!

يتم تحديد الظروف المعيشية للسكان عن طريق سياسات محددة وقابلة للتعريف، ونحن بحاجة إلى التحرك في اتجاه معالجة هذه السياسات بعيدا عن الشعارات الرنانة.

فنداء مثل “فلتسقط الديكتاتورية!” ليس من شأنه أن يولد الدعم بين عامة الناس، فنحن في حاجة إلى التحدث معهم والوصول إليهم وشرح السياسات التي هي السبب الجذري في بؤسهم.

على سبيل المثال، لنتحدث عن الديون التي تراكمت في عهد الأنظمة السابقة.

سواء كانت هذه هي ديون لصندوق النقد الدولي أو لمؤسسات مالية الأخرى أو لشركات الطاقة؛ فهي واحدة من أخطر الأسلحة التي تستخدم لإخضاع الحكومة لأصحاب رأس المال العالمي.

سداد هذه الديون لها الأولوية قبل كل الضرورات الاقتصادية الأخرى كما أنها تستلزم تخفيض في الإنفاق الاجتماعي مما يعني تقليص التعليم والصحة والبنية التحتية إعانات للفقراء، وهلم جرا.

هذه الديون لابد أن تلغى! فهي ليست ديون الشعب، لأنها ديون مبارك وبن علي وصالح.

تخيل لو أن شركة أخذت قرضًا من البنك ثم استخدمه المديرين التنفيذيين لشراء سيارات وبيوت لأنفسهم ثم كان على موظفي الشركة أن يسددوا هذا القرض بأنفسهم… لا شك أن هذا تصرف باطلًا تمامًا.

لابد لكم من توعية الناس حول السياسات التي هي السبب في معاناتهم ولابد من تنظيم معارضة للسياسات بدلًا من معارضة الأشخاص أو الأحزاب.

قد لا تكون هناك أي سلطة قانونية لشيء مثل عريضة شعبية أو “دستور للشعب” ولكنها وسائل جيدة لنشر الوعي والفهم، وبناء الدعم الشعبي لأهداف سياسية محددة.

Most people do not care about who their ruler is or what sort of political system they have; they care about the conditions they are living in.And this is right.  Our first social  responsibility is to our own families.

People who are struggling to put food on the table and keep a roof over the heads of their children do not have the luxury of protesting for the release of political prisoners or trying to overthrow the government.

They are in a daily fight for survival, who has time for organising a political movement.

The living conditions of the population are determined by specific, identifiable policies, and we need to move in the direction of addressing these, and away from broad slogans.

“Down with Dictatorship!” is not something that will generate support among the general public.  You need to talk to them, reach out to them, and explain the policies that are the root cause of their misery.

For example, the debts accumulated by the former regimes.

Whether these are debts to the IMF, other financial institutions, or to energy companies; they are one of the most dangerous weapons being used to subordinate government to the global owners of capital.

Repayment of these debts takes priority above all other economic imperatives, and forces cuts to social spending, which means cuts to education, to health, to infrastructure, subsidies for the poor, and so on.

These debts must be annulled.  They are not the people’s debts.  They are the debts of Mubarak, of Ben Ali, of Saleh.

Imagine if a company took out a loan from the bank, the executives used it to buy themselves cars and houses, and then the company’s employees had to pay it back!  It is completely invalid.

You need to educate the people about the policies that are the cause of their suffering, and organise opposition to polices instead of people or parties.

A petition or a “People’s Constitution” may not have any legal power, but it is a good vehicle for spreading awareness and understanding, and building popular support for specific policy goals.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s