The inescapable logic – منطق لا مفر منه

image

في دولة الإمارات العربية المتحدة عقوبة الإتجار في المخدرات هي 25 عامًا، ولا يفرق هنا إن كنا نتحدث عن الحشيش أو الهيروين أو البانجو أو الكوكايين كما لا يفرق إذا كانت الكمية عبارة عن بضعة غرامات أو بضعة أطنان، فالعقوبة تكون واحدة.

عرفت من مهربي المخدرات في السجن أنه إذا كانت خطورة تهريب كمية صغيرة من الحشيش مطابقة لخطورة تهريب كمية ضخمة من الهيروين فإنهم لا يجدون غضاضة في التعرض للخطورة من أجل تحقيق أرباح محتملة أكبر وبالتالي يأتون بحاويات مشحونة كاملة من الهيروين بدلًا من الاكتفاء بمليء جيوبهم بالحشيش فقط.

فعدم وجود أحكام نسبية شجعهم بالأساس أن يزيدوا من حجم نشاطهم حيث أنهم سيواجهون نفس العقوبة حتى لو كان نشاطهم على نطاق أصغر.

والنقطة هي أنه حتى تجار المخدرات المجرمين يفهمون ويدركون أن شدة العشوائية في العقاب لا تردع أي شخص عن المخاطرة، فكل ما عليهم فعله هو التأكد من أن المخاطرة تستحق المحاولة.

إذا كنت تعرف أنك تخاطر بحياتك وحريتك في أي وقت تنزل فيه للشارع للتظاهر ضد النظام، وإذا كنت تتعرض لخطر إطلاق النار أو إلقاء القبض عليك لأنك تحمل شارة “ضد الانقلاب” وإذا كان سيحكم عليك بالسجن لسنوات لا لشيء إلا بسبب منشوراتك على الفيسبوك، أليس من الأصوب أن تجعل هذه المخاطرة تستحق فعلًا؟

إذا كنت تواجه التهديد بالاعتقال على أي حال بسبب عمل رمزي وغير مجدي عمليًا، فلماذا بالله عليك لا تفعل شيئًا أكثر جوهرية بدلًا منه؟

على الأقل إذا لم يتم القبض عليك سيكون هناك معنى حقيقي لعملك!

النظام يرى معارضتك تماما بنفس الطريقة التي ترى بها المحاكم الإماراتية مهربي المخدرات… عقوبة القليل هي نفسها عقوبة الكثير، والأفعال الصغيرة تتلقى نفس عقوبة الأفعال الكبيرة، فكيف لا يكون هذا حافزًا قويًا لتنفيذ أعمال لها نتيجة تعطيليه أكبر؟

فهذه الخطورة التي يبدوا أنه لا مفر منها هي تحديدًا ما يجب أن تحثك على القيام بأفعال أكثر جدية.

In the UAE the punishment for selling narcotics is 25 years.  It doesn’t matter if it is hashish or heroin, marijuana or cocaine, and it doesn’t matter if it is a few grams or a few tonnes.  The sentence is the same.The drug smugglers I knew in prison reasoned, therefore, that if the risk for smuggling a small quantity of hashish was identical to the risk for smuggling a massive amount of heroin, they may as well take the risk for the greater potential profit, and bring in shipping containers full of heroin instead of pocketfulls of hashish.

The lack of proportional sentencing basically encouraged them to go big, since they would face the same punishment even if they operated on a smaller scale.

The point is, even criminal drug dealers can understand that indiscriminate severity of punishment does not deter someone from taking the risk; they simply try to make sure that taking the risk is worth it.

If you know that you are risking your life and freedom any time you go out in the street to demonstrate against the regime; if you risk being shot or arrested for carrying a sign against the Coup, if you can be sentenced to years in jail for nothing more than a Facebook post…doesn’t it make more sense to at least make the risk worthwhile?

If you face the threat of arrest anyway for doing something merely symbolic and practically futile; why on earth not do something more substantial instead?

At least if you DO get arrested, it will be for some kind of meaningful action.

The regime sees your opposition just like the UAE courts see drug smugglers…a little is punished the same as a lot; small acts are punished like big actions; how is that NOT an incentive to carry out actions of greater disruptive consequence?

It is precisely the seemingly inescapable risk of punishment which should prompt you to more serious action.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s