عدم موثوقية الإرهاب ———————————— The unreliability of terror

image

أحد نقاط الضعف في أسلوب الإرهاب هو أن تأثيره يعتمد بشكل كامل تقريبًا على رد فعل الخصم.

فالفكرة هي زرع رعب لا يتناسب مع الضرر الفعلي الواقع جراء الهجوم نفسه، لذا فالأثر لا يحدده فاعل الهجوم بل من وقع عليه الهجوم.

مثلًا قدرت الدراسات الخاصة بآثار هجمات الحادي عشر من سبتمبر أن الخسائر المحتملة الناتجة عن الانقطاع المباشر للأعمال التجارية قد تصل إلى 43 مليار دولار بينما بلغت الخسائر الفعلية ما لا يزيد عن حوالي 12 مليار فقط. مما يعني أن الضرر الفعلي للهجمة في ذاتها لا يعدو كونه فشلًا ذريعًا لو أخذنا في الاعتبار الضرر الذي كان يمكن أن يحققه.

أما كان الأثر المباشر على إجمالي الناتج المحلي الأمريكي جراء الخوف (مثل خسائر صناعة الطيران) فقد وصل إلى 50 مليار دولار. أي أن أكثر من 80% من الأثر الواقع على إجمالي الناتج المحلي الأمريكي تسببت فيه ردود الفعل على الهجمات وليس الهجمات بذاتها.

ما يعنيه هذا هو أن 80% من أثر الهجمة الإرهابية يحدده الضحية وليس المهاجم، هي إذن استراتيجية لا يمكن الاعتماد عليها فالتكتيكات الفعالة تلحق الضرر الفعلي بشكل مباشر.

At least one weakness of the terrorism tactic is that its impact depends almost entirely on the opponent’s reaction.The idea is to instill terror that is disproportionate to the practical damage done by the attack itself. The impact, therefore, is determined not by the perpetrator, but by the recipient of the attack.

For example, studies of the impact of the September 11th attacks estimate that potential losses due to direct business interruption caused by the attacks was around $43 billion in GDP, but actual losses were only about $12 billion. That means that the practical damage of the attack itself was a terrible failure in terms of the damage it could have potentially inflicted.

Indirect negative impact on US GDP, caused by fear (for example, losses for the airline industry) amounted to $50 billion. Almost 80% of the impact to US GDP was caused by the reaction to the attacks, not the attacks themselves.

What that means is, 80% of the impact of a terrorist attack is determined by the victim , not by the attacker.

That is an unreliable strategy. Effective tactics inflict practical damage directly.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s