Expression versus disruption ——— التعبير مقابل التعطيل

12632808_1671013963141553_987895001_o.jpg

في حين أنني لست بصفة عامة من أنصار المسيرات والاحتجاجات في الشارع إلا أنني أدرك تمامًا هذا الشعور بأنها ضرورية للحفاظ على روح الثورة بين الناس، وأن كنت غير مقتنع بهذه الحقيقة ولكن على فرض أنها صحيحة فلابد أن يتم تنظيم هذه المسيرات بشكل أكثر تأثيرًا.

المسيرات والاحتجاجات الحاشدة كإجراءات تعبيرية تهدف للتعبير بشكل رمزي عن السخط والمعارضة لا يبدوا لي أنها ذات فائدة ما ضد نظام يعرف جيدا أنه لا يحظى بالقبول الشعبي ولا يعبأ بهذا الأمر من الأساس.

ولهذا فالمظاهرات التي تهدف للتعبير عن رأي ما تكون مهمة بشكل أساسي فقط عندما تكون وسيلة لنقل الأفكار، ليس للنظام، ولكن للناس. فإذا كان الأمر كذلك فيجب أن يتم تنظيم هذه المسيرات بشكل يلفت الانتباه إلى قضايا وسياسات محددة لكي يتم تثقيف الشعب بحقيقة العناصر المشاركة في قهرهم وظلمهم. يكون التظاهر مثلا ضد شروط عقود الطاقة المبرمة مع الشركات الأجنبية أو ضد تنفيذ ضرائب القيمة المضافة (على سبيل المثال) أو ضد قانون الاستثمار الموحد أو ضد قطع الدعم… الخ.

إما إذا كانت هذه المظاهرات الحاشدة (وهذا أفضل) ذات طبيعة مدمرة فيجب في هذه الحالة أن يتم توجيهها إستراتيجيا لإزعاج الشركات متعددة الجنسيات أو تعطيل المسارات التجارية في الميادين والشوارع العامة، أو يمكن التظاهر بجوار مقرات هذه الشركات أو شركات الاستثمار أو المواني التجارية… الخ. إذا تابعتم الهاشتاج الموضح أدناه ستجدون الكثير من الأهداف المقترحة.

حقيقة الأمر أن أفضل شيء هو مواجهة وتحدي النظام.

While, generally speaking, I am not an advocate of street protests; I know there is a sentiment that they are necessary to keep the spirit of revolution alive among the people. I am not convinced that this is true, but if it is, I do not see why street protests cannot be organized in a more effective manner.

Mass demonstrations as expressive actions, symbolic displays of discontent and dissent, do not seem to me to be of any particular usefulness against a regime that knows very well that it does not have the consent of the population, and doesn’t care.

Therefore, expression-oriented demonstrations are essentially only useful as a medium for conveying ideas, not to the regime, but to the people. If this is so, they should be organized to bring attention to specific issues and policies; to educate the population about particular components of their oppression. Demonstrate against the the terms of energy contracts with foreign companies, or against the implementation of the VAT tax, for example, or against the uniform investment law, or against the cutting of subsidies, etc.

If, and this is better, mass demonstrations are to be disruptive in nature, locate them strategically to interfere with multinationals and commercial traffic;not in public squares or streets. Protest outside corporate headquarters, investment firms, commercial ports, and so on. If you follow the hashtags in this post, you will find many potential targets.

Actually confront and challenge the system.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s