Zakaah to restore economic balance — الزكاة لاستعادة التوازن الاقتصادي

 

hqdefault

هل تكفي الزكاة لاستعادة التوازن الاقتصادي بين طبقات المجتمع؟

لا شك سيكون لها تأثير هائل لو التزم الأكثر ثراءا ً بدفع 2,5% من ثرواتهم بتوزيعها على الفقراء. إلا أن النظام القائم لإدارة الثروات يجعل هذا الالتزام معقدا ً حسب أحكام الزكاة نفسها.

فمثلا ً لو اختزنت الثروة في شكل أسهم في إحدى الشركات ستظهر مجموعة من المشاكل. فالصيغة المتعارف عليها لإيتاء الزكاة على الأسهم التي يملكها أحدهم بغرض جني الأنصبة (وهو نوع ملكية الأسهم الذي يختاره الأغنياء عادة) هي أن المستحقات المطلوبة من الشركة يتم طرحها من أصول هذه الشركة أولا ً ومن ثم يتم قسمة الباقي على عدد الأسهم العالقة (غير المملوكة)، عندها فقط يتم احتساب الزكاة على هذا العدد مضروبا ً في عدد الأسهم التي يمتلكها كل شخص.

بالتالي لو أن أحدهم يملك أسهما ً في إحدى الشركات بقيمة 50 ألف دولار فهو عمليا ً لا يدفع الزكاة بنسبة 2,5% على كامل مبلغ الـ 50 ألفا ً لأنه يدفع عن الأصول بعد طرح المستحقات مقسوما ً على الأسهم العالقة، وهو ما قد يؤدي إلى دفعهم زكاة بنسبة 0,5% من القيمة السوقية للأسهم وربما أٌقل، فبدلا ً من دفع 1250 دولارا ً كزكاة على الأسهم يدفع 6,25 دولار فقط.

يتضح مما سبق أن هناك إجراءات ضرورية يجب فرضها لتتعاطى مع الفقر وعدم التوازن الذين سببهما النظام الاقتصادي الحديث.

 

Zakaah to restore economic balance

Is Zakaah sufficient to restore economic balance in the society?

No doubt, if the super-rich were obliged to pay 2.5% on their wealth, with distribution among the poor, it would make a tremendous impact. However, the current system of wealth management makes this obligation complicated according to the rules of Zakaah.

For example, when wealth is held in the form of corporate shares, a number of problems arise.

The accepted formula for payment of Zakaah on the shares someone owns for the purpose of earning dividends (which is the type of share ownership usually employed by the super-rich), is that a company’s liabilities are subtracted from its assets and then this amount is divided by the number of outstanding shares; Zakaah is then due on this amount, multiplied by the number of shares a person owns.

So, for example, someone may own $50,000 worth of shares in a company, but they do not actually pay 2.5% of that $50,000. Because they only pay on the assets minus the liabilities divided by the outstanding shares, they may end up paying Zakaah on only 0.5% of the market value of the shares or even less; so instead of paying, say, $1,250 in Zakaah for their shares, they only pay $6.25.

Clearly, other regulatory measures are necessary to respond to the disparity and imbalance caused by the modern economic system.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s