Non-Cooperation – رفض التعاون

image

لو ألقينا نظرة متفحصة على الاجراءات الأمنية القمعية العنيفة بشكل واضح في مصر استعدادًا ليوم 25 يناير سنجد أن الخروج إلى الشوارع للاحتجاج بشكل واسعة لا يبدو ممكنًا ولا حكيمًا.

فهو قد يوقع في أيدي النظام كل ما تبقى من الثوار الذين لم يتمكنوا بالفعل من القبض عليهم في الأسابيع القليلة الماضية التي سبقت الذكرى.

وحيث أن احتجاجات الشوارع على أي حال ليست سوى تعبيرات رمزية إلى حد كبير تقوم بها المعارضة، فلا يبدوا أن هذا الأمر يستحق المخاطرة.

وفي ظل هذه الظروف ربما أفضل عمل تقوم به اليوم هو نوع من الإضراب العام المرتجل وغير الرسمي، قم بتقديم طلب لإجازة مرضية وبهذا تكون قد أديت عملك ليوم الاثنين!

سيكون لهذا العمل تأثير رمزي مماثل مع قدر من التعطيل العملي من حيث اغلاق الأعمال كما أنه يقول صراحة للنظام أنهم قد يكونوا قادرين على إجبارك على عدم الخروج من الشوارع ولكنهم لن يكونوا قادرين على إجبارك للخروج من منزلك.

قد يجبروك على عدم الاحتجاج ولكنهم لن يجبروك على التعاون.

وإذا كان لديك فرصة للقيام بعمل تعطيلي ضد الشركات متعددة الجنسيات في هذا اليوم، فلتفعل هذا ولكني لا أنصح بإحياء التكتيك الفاشل لمظاهرات الشوارع في ظل هذا القمع الشديد.

Considering the conspicuously heavy-handed repressive security measures in Egypt for the 25th of January, coming out to the streets for mass protests does not seem feasible, nor wise.

It could essentially deliver into the hands of the regime all the remaining rebels whom they have not already captured in the last few weeks leading up to the anniversary.

Since, anyway, street protests are largely symbolic expressions of opposition, it hardly seems worth the risk.

Under these circumstances, perhaps the better action to take today would be an informal, improvised, general strike.  Call in sick to work on Monday.

It would have a similar symbolic impact, with some degree of practical disruption in terms of shutting down business, and illustrating to the regime that they may be able to force you off of the streets, but they cannot force you out of your homes.

They can force you not to protest, but they cannot force you to cooperate.

If you have the opportunity to undertake a genuinely disruptive action against multinationals on Monday, do so, but I would not advise reviving the failed tactic of street demonstrations in this atmosphere of severe repression.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s